Przejdź do treści
VSR700 - lądowanie bezzałogowca na helipadzie (fot. Eric Raz, Airbus Helicopters)
Źródło artykułu

VSR700 przetestowany na morzu w pełnej konfiguracji operacyjnej

Specjaliści Airbus Helicopters i francuskiej Dyrekcji Zamówień Obronnych (DGA) po raz pierwszy przetestowali na morzu bezzałogowiec VSR700 w konfiguracji operacyjnej. Na początku maja wiropłat wykonał 80 w pełni autonomicznych startów i lądowań ze statku wyposażonego w helipad, pływającego u wybrzeży Bretanii.

„Obecna seria sprawdzianów pozwoliła nam zweryfikować doskonałe osiągi VSR700 w warunkach reprezentatywnych dla jego przyszłych misji", powiedział Nicolas Delmas, szef programu VSR700 w Airbus Helicopters. „Prototyp VSR700 był w stanie startować przy wietrze o sile powyżej 40 węzłów, podczas 14 lotów testowych spędził w powietrzu 8 godzin i pomyślnie wracał na pokład przy różnych stanach morza", dodał.

W 2022 roku możliwości autonomicznego startu i lądowania VSR700 zostały zweryfikowane przy użyciu tego samego statku i opcjonalnie pilotowanego, zmodyfikowanego śmigłowca Guimbal Cabri G2, wyposażonego w system autonomicznego startu i lądowania (ATOL) opracowany dla VSR700. Obecnie do testów użyto demonstratora SDAM (Système de Drone Aérien pour la Marine) i w pełni zweryfikowano możliwości systemu w ramach studium, które zostało zlecone firmom Airbus Helicopters i Naval Group w 2017 roku.

Możliwość autonomicznego startu i lądowania jest głównym atutem VSR700. Stoi za nią system Airbus DeckFinder. Umożliwia on samodzielny start i powrót bezzałogowcom na helipad z dokładnością do 10-20 cm podczas akcji w trudnych warunkach pogodowych, niezależnie od GNSS/GPS i widzialności otoczenia.

Tegoroczna wiosenna seria testów w locie stanowi kontynuację dwóch serii prób przeprowadzonych wspólnie z DGA na przełomie 2022 i 2023 roku w ośrodku badawczym Levant Island na południu Francji. Podczas tych prób prototyp SDAM zademonstrował zdolność do działania w środowisku morskim. Zespół specjalistów zbadał właściwości pilotażowe wiropłata, a także skuteczność jego sensorów pokładowych (radaru nadzoru morskiego, czujnika elektrooptycznego i odbiornika sygnałów AIS) oraz systemu zarządzania misją opracowanego przez Naval Group.

W drugim półroczu tego roku w powietrzu zadebiutuje drugi prototyp VSR700. Kolejnym etapem rozwoju bezzałogowych wiropłatów będą testy w locie z pokładu francuskiej fregaty FREMM.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony