Specjalny czarter Pan Am wyruszył w transatlantycką podróż
W 2025 r. biuro podróży z siedzibą w USA wskrzesiło markę Pan American (Pan Am) na krótką, nostalgiczną wycieczkę transatlantycką czarterowanym B757. Celem firmy jest dostarczenie niesamowitych wrażeń, odtwarzając klasyczne trasy nieistniejącej już amerykańskiej linii lotniczej z wykorzystaniem wąskokadłubowego samolotu wyposażonego w zaledwie 50 miejsc klasy biznes. Bilet kosztował 60 tys. dolarów.
W latach międzywojennych i po II Wojnie Światowej, linie Pan Am były postrzegane jako jedna z najbardziej znanych linii lotniczych, a ich słynne łodzie latające „Clipper” stały się synonimem oferowania wysokiego komfortu międzykontynentalnych podróży lotniczych. Przewoźnik stał się później pionierem ery odrzutowców, w latach 60. XX wieku oferując przewozy B707, a w latach 70. B747. W 1991 r. ogłoszono jego upadłość, a dwie kolejne próby ożywienia firmy zakończyły się niepowodzeniem.
Po opłaceniu licencji na używanie marki i logo Pan Am, firma Centurion Travel wystawiła do sprzedaży wycieczkę obejmującą miasta po obu stronach Atlantyku. Pierwszy transatlantycki lot na pokładzie B757-200 linii Pan Am, wyłącznie klasy biznes, wystartował 16 czerwca 2025 r. z nowojorskiego lotniska im. Johna F. Kennedy’ego (JFK) i dalej skierował się na Bermudy (BDA), i na lotniska w Lizbonie (LIS), Marsylii (MRS), Londyn-Heathrow (LHR), Shannon (SNN), a następnie z powrotem do JFK.
Lot był obsługiwany przez Bartelings, firmę specjalizującą się w wycieczkach prywatnymi samolotami, oraz Criterion Travel, amerykańskiego operatora turystycznego zarządzającego programami podróży edukacyjnych i opartych na zainteresowaniach klientów. Program, oficjalnie nazywany Our Pan Am Journeys by Private Air, jest oferowany na podstawie oficjalnej licencji Pan American World Airways.
Następna trasa, zwana „Pan Am Tracing the Transpacific”, ma się rozpocząć 11 kwietnia 2026 r. i obejmować przelot z San Francisco (SFO) do Tokio-Haneda (HND) i dalej na lotniska Siem Reap (SAI), Singapur-Changi (SIN), Darwin (DRW), Sydney-Kingsford Smith (SYD), Auckland (AKL), Fidżi- Nadi (NAN) i z powrotem do San Francisco (SFO). Wycieczka ma potrwać 20 dni i kosztować 94 495 USD lub 103 995 USD, w zależności od opcji.



Komentarze