Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rozwiązano zagadkę podwójnej awarii GPS

W połowie maja linie lotnicze i operatorzy z całego świata zgłaszali powtarzające się problemy z sygnałem GPS. Najwięcej raportów na ten temat pojawiło się 21 maja. Zazwyczaj awaria była najpierw identyfikowana jako „ADS-B RPTG”, a następnie jako GPS 1/2.

Awaria dotyczyła między innymi samolotów serii B737 i A320, chociaż z problemem borykały się również niektóre szerokokadłubowce. Początkowo nie udało się ustalić jednoznacznej przyczyny awarii. Pojawiły się teorie dotyczące nowych obszarów GNSS Spoofing i Jamming, rozbłysków słonecznych, plam słonecznych, a także niepokojącej nowej aktywności hakerów. Ale żadna z nich nie pasowała do objawów. 

Jak się okazało, winowajcą był pojedynczy wadliwy satelita GPS PRN 37. Dane z jego transmisji doprowadziły do awarii nawigacji pokładowych. Dzięki wszystkim członkom OPSGROUP, którzy uczestniczyli w „ALL CALL”, nastąpiła ogólna mobilizacja i udało się zebrać wystarczająco ilość obserwacji aby zidentyfikować problem. 25 maja do członków organizacji został wysłany alert operacyjny, w którym można było przeczytać:

ZZZZ/Worldwide - Hazard  The mystery of worldwide dual GPS failures appears to have been solved. Over the weekend Boeing, Honeywell, and Collins collaborated to investigate the cause, and the outcome is that the faults were traced to one GPS satellite (PRN 37). A change in the data format being broadcast from it apparently led to the receiver failures. These were limited to Honeywell MMR's, predominantely on B737 and A320 series aircraft. This change has been corrected, and no further issues are expected. There was no connection to an increase in solar activity, or jamming/spoofing. The three OEM's involved consider the case closed. Thank you to all members who responded with reports and information.

Z kolei na początku roku opublikowano ostrzeżenie (jako wiadomość NANU) dla użytkowników GPS, które wskazywało na szkodliwe komunikaty nawigacyjne nadawane w 2025 r. przez satelity GPS 35, 36 i 37. Społeczność OPSGroup ma nadzieję, że w przyszłości wszelkie fałszywe sygnały z PRN 35 lub 36 nie będą już miały takiego samego efektu.

NOTICE ADVISORY TO NAVSTAR USERS (NANU) 2025017 NANU TYPE: GENERAL
*** GENERAL MESSAGE TO ALL GPS USERS ***
Testing will be occurring through CY 2025 using PRNs 35, 36, 37 
on residual SVs broadcasting UNHEALTHY navigation messages.
*** GENERAL MESSAGE TO ALL GPS USERS ***

POC: CIVILIAN - NAVCEN AT 703-313-5900, HTTPS://WWW.NAVCEN.USCG.GOV
MILITARY - GPS WARFIGHTER COLLABORATION CELL at 
HTTPS://GWCC-WS.CCE.AF.MIL/GPSOC, DSN 560-2541, COMM 719-567-2541,
gpsoperationscenter@us.af.mil, HTTPS://GWCC-WS.CCE.AF.MIL
MILITARY ALTERNATE - JOINT SPACE OPERATIONS CENTER, DSN 276-3526. 
COMM 805-606-3526. JSPOCCOMBATOPS@US.AF.MIL

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony