Rocznica ustanowienia przez An-225 Mrija 106 rekordów świata podczas trzygodzinnego lotu
Dokładnie 34 lata temu (22 marca 1989 r.) największy samolot świata – Antonow An 225 – ustanowił 106 rekordów świata. Podróż odbywała się pomiędzy Witebskiem a Leningradem (obecnie Petersburgiem) i trwała trzy godziny.
Ustanowione wówczas rekordy to między innymi:
🏅 rekord prędkości lotu 815,09 km/h z ładunkiem o masie 155 ton,
🏅 rekord wysokości 12 430 m z tym ładunkiem,
🏅 rekord maksymalnej masy startowej – 508,8 t [startując w rywalizacji z amerykańskim Boeingiem 747-400, który posiadał rekord maksymalnej masy startowej (404,8 t), AN-225 przekroczył to osiągnięcie o 104 tony].
Antonow An 225 ochrzczony mianem "Mrija" ("Marzenie") był największym i najcięższym samolotem w historii lotnictwa. Był, ponieważ 27 lutego 2022 został zniszczony na ziemi w czasie rosyjskiego ataku na port lotniczy Kijów-Hostomel. Jest jednak nadzieja, że Mrija wróci w przestworza, ponieważ szef zakładów Antonowa oświadczył, iż trwają prace projektowe nad odbudową największego samolotu świata.
32-kołowe podwozie samolotu chowane jest do kadłuba. Podwozie główne składa się z dwóch zespołów po siedem dwukołowych goleni po obu stronach kadłuba, a podwozie przednie z dwóch dwukołowych goleni. Takie rozwiązanie sprawia, że masa samolotu i ładunku jest równomiernie rozłożona.
Mrija na Lotnisku Chopina wylądowała raz – 14 kwietnia 2020 r. Tym samolotem dostarczono ładunki z materiałami medycznymi przeznaczonymi do walki z COVID-19. Okazuje się, że około 1000 metrów sześciennych ładunku, które wypełniło jego ładownię, to największy w historii lotnictwa ładunek przewieziony samolotem. To z kolei oznacza, że wyprawa na Lotnisku Chopina okazała się rekordowa.
Co ciekawe, fani lotnictwa mogą polatać Mriją w grze Flight Simulator, a pieniądze zapłacone przez graczy za płatny model samolotu (wydany w ramach tzw. DLC) mają wspomóc fundusz odbudowy samolotu.
Komentarze