Następca An-124 ma mieć winglety i większy przekrój kadłuba
Rosyjscy inżynierowie zmodyfikowali projekt proponowanego następcy An-124, aby zwiększyć jego pojemność i ocenić potencjalne korzyści w związku z zastosowaniem wingletów. Proponowany projekt – roboczo nazwany „Słoń”, przechodził testy w tunelu aerodynamicznym w Centralnym Instytucie Aerohydrodynamicznym.
We wcześniejszych testach zbadano aerodynamikę tego czterosilnikowego samolotu odrzutowego przy różnych prędkościach. W wyniku przeprowadzonych prób instytut zmodyfikował konstrukcję i konfigurację samolotu, poszerzając przekrój jego kadłuba w celu zwiększenia możliwości przewożenia ładunków gabarytowych.
„Dzięki powiększonemu kadłubowi będziemy mogli zaoferować klientom transport dużych ilości ładunku w szacowanym zakresie lotu”, powiedział inżynier Alexnder Krutov. Udoskonalenia obejmują również zmniejszenie owiewek w kadłubie oraz poprawę profilu pylonów silnika i gondoli zgodnie z planami zainstalowania na tym typie jednostek napędowych Aviadvigatel PD-35. Analitycy przebadali również „kilka wariantów” końcówek skrzydeł.
W modelu o długości około 2m i rozpiętości 1,8m zastosowano małe skrzydełka zamontowane w pobliżu krawędzi spływu. „Porównując podczas testów wpływ końcówek skrzydeł na stosunek siły nośnej do oporu, specjaliści będą mogli wybrać najlepszą opcję” – poinformował instytut. Do końca tego roku wszystkie nowe elementy konstrukcyjne zostaną poddane testom w tunelu aerodynamicznym, a potem naukowcy przyjrzą się efektom aerodynamicznym uzyskanym w czasie prób w powietrzu. Krutov dodał, że „Słoń” będzie zoptymalizowany przede wszystkim do operacji cywilnych, z zasięgiem około 3800 mil morskich (7 tys. km) i ładownością 180 ton.
Komentarze