Przejdź do treści
Boeing Stearman SP-YWW
Źródło artykułu

Pożegnalny lot Stearman'a

Dziś, 1 marca, o godzinie 12:30, na lotnisku Kraków-Balice będzie można po raz ostatni w Polsce zobaczyć słynny samolot Boeing Stearman o znakach SP-YWW, który 30.05.2014 r. został wpisany do rejestru statków powietrznych. Egzemplarz został wyprodukowany 12.03.1941 roku i jest najstarszym samolotem zarejestrowanym w Polsce.

Kochani, odpowiadając na pytania kierowane do mnie odnośnie lotów Stearman’a, to uprzejmie informuję, że w dniu jutrzejszym, tj. 1 marca planujemy z Tomkiem Wróblem lot na Balice. Zapraszamy Spotersów na EPKK lub EPKP. Będzie to niestety jedna z ostatnich szans oglądania go w Polsce. Leci do naszych sąsiadów Czechów na LKPO – poinformowali właściciele samolotu.

Wcześniej pożegnalny lot planowano na godz. 11:30, jednak wg informacji z ostatniej chwili, właściciele przekazali, że "lot przesunięty co najmniej o godzinę z przyczyn technicznych".

Ten egzemplarz o numerze seryjnym 75-1204 wyprodukowany został w marcu 1941 roku dla Marynarki Wojennej USA o oznaczeniu N2S-3 z silnikiem Continental W670 o mocy 220 HP, który napędza drewniane śmigło MT.

Historia:

Samolot opuścił fabrykę w Wichita dokładnie 12-ego marca 1941 roku. Cena zakupu wynosiła wtedy 6.591 dolarów (odpowiednik ok. 100 tys. dolarów w dzisiejszej walucie).

Podczas służby dla US NAVY samolot ten wykonywał loty w Kansas, Indianie oraz Teksasie. Ostatnie zapisy w dokumentacji prowadzą do bazy US NAVY w Corpus Christi w stanie Teksas gdzie nasz Stearman zakończył służbę dnia 17-ego września 1944 roku. Po zakończeniu II Wojny Światowej dwuplatowiec został odkupiony od wojska przez firmę Desota Flying Service i wykonywał loty agrotechniczne w stanie Teksas. Po kilkunastu latach pracy polegającej na opryskiwaniu pól w okolicach Houston samolot został zakupiony przez pilota-weterana, który użytkował go prywatnie.

W 2009 roku, kolejny właściciel Thomas Newell rozpoczął trwającą 3 lata kompletną renowację Stearmana polegającą na remoncie silnika, wymianie elementów skrzydeł, montażu nowej instalacji elektrycznej, paliwowej oraz hamulcowej. Samolot został pokryty nowym płótnem, a wszystkie elementy płatowca zostały wymienione na nowe lub odtworzone według historycznej dokumentacji.

W listopadzie 2013 roku samolot został zakupiony przez aktualnych właścicieli. Specjalistyczna firma z okolic Chicago rozłożyła i przygotowała Stearmana do transportu w kontenerze. Wiosną 2014 roku kontener był w Polsce. 25-ego kwietnia został wykonany oblot techniczny, a samolot zarejestrowano jako najstarszy w Polskim Rejestrze Statków Powietrznych.

Od wiosny 2014 r. fani lotnictwa mogli go podziwiać na licznych imprezach na polskim niebie. Teraz będzie cieszył oczy naszych sąsiadów Czechów.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony