Pożegnalny lot Stearman'a
Dziś, 1 marca, o godzinie 12:30, na lotnisku Kraków-Balice będzie można po raz ostatni w Polsce zobaczyć słynny samolot Boeing Stearman o znakach SP-YWW, który 30.05.2014 r. został wpisany do rejestru statków powietrznych. Egzemplarz został wyprodukowany 12.03.1941 roku i jest najstarszym samolotem zarejestrowanym w Polsce.
– Kochani, odpowiadając na pytania kierowane do mnie odnośnie lotów Stearman’a, to uprzejmie informuję, że w dniu jutrzejszym, tj. 1 marca planujemy z Tomkiem Wróblem lot na Balice. Zapraszamy Spotersów na EPKK lub EPKP. Będzie to niestety jedna z ostatnich szans oglądania go w Polsce. Leci do naszych sąsiadów Czechów na LKPO – poinformowali właściciele samolotu.
Wcześniej pożegnalny lot planowano na godz. 11:30, jednak wg informacji z ostatniej chwili, właściciele przekazali, że "lot przesunięty co najmniej o godzinę z przyczyn technicznych".
Ten egzemplarz o numerze seryjnym 75-1204 wyprodukowany został w marcu 1941 roku dla Marynarki Wojennej USA o oznaczeniu N2S-3 z silnikiem Continental W670 o mocy 220 HP, który napędza drewniane śmigło MT.
Historia:
Samolot opuścił fabrykę w Wichita dokładnie 12-ego marca 1941 roku. Cena zakupu wynosiła wtedy 6.591 dolarów (odpowiednik ok. 100 tys. dolarów w dzisiejszej walucie).
Podczas służby dla US NAVY samolot ten wykonywał loty w Kansas, Indianie oraz Teksasie. Ostatnie zapisy w dokumentacji prowadzą do bazy US NAVY w Corpus Christi w stanie Teksas gdzie nasz Stearman zakończył służbę dnia 17-ego września 1944 roku. Po zakończeniu II Wojny Światowej dwuplatowiec został odkupiony od wojska przez firmę Desota Flying Service i wykonywał loty agrotechniczne w stanie Teksas. Po kilkunastu latach pracy polegającej na opryskiwaniu pól w okolicach Houston samolot został zakupiony przez pilota-weterana, który użytkował go prywatnie.
W 2009 roku, kolejny właściciel Thomas Newell rozpoczął trwającą 3 lata kompletną renowację Stearmana polegającą na remoncie silnika, wymianie elementów skrzydeł, montażu nowej instalacji elektrycznej, paliwowej oraz hamulcowej. Samolot został pokryty nowym płótnem, a wszystkie elementy płatowca zostały wymienione na nowe lub odtworzone według historycznej dokumentacji.
W listopadzie 2013 roku samolot został zakupiony przez aktualnych właścicieli. Specjalistyczna firma z okolic Chicago rozłożyła i przygotowała Stearmana do transportu w kontenerze. Wiosną 2014 roku kontener był w Polsce. 25-ego kwietnia został wykonany oblot techniczny, a samolot zarejestrowano jako najstarszy w Polskim Rejestrze Statków Powietrznych.
Od wiosny 2014 r. fani lotnictwa mogli go podziwiać na licznych imprezach na polskim niebie. Teraz będzie cieszył oczy naszych sąsiadów Czechów.
Komentarze