Przejdź do treści
Boeing 737-800 we flocie Aeroflotu (fot. Gerard van der Schaaf/CC BY 2.0/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

IATA sprzeciwia się zakazowi dostaw części do samolotów rosyjskich linii lotniczych

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) sprzeciwia się sankcjom nałożonym na dostawy części oraz udzielania wsparcia technicznego samolotom należącym do rosyjskich przewoźników. Według raportu Aviation International News (AIN) opublikowanego 3 marca 2022 r. IATA akcentuje, że wprowadzone ograniczenia mogą zagrozić bezpieczeństwu lotniczemu.

„IATA nie popiera zakazu eksportu wyposażenia i części zamiennych do samolotów komercyjnych, ponieważ potencjalnie wpływa to na bezpieczeństwo, które zawsze jest najwyższym priorytetem” – podkreślał rzecznik stowarzyszenia w odpowiedzi na pytania dotyczące sankcji. Komentarz pojawił się po tym, jak kilka dużych koncernów lotniczych, w tym Embraer, GE Aviation, Boeing i Airbus, dołączyło do listy prywatnych firm, które w ostatnich dniach zerwały więzi z Rosją.

3 marca 2022 r. brazylijski Embraer i amerykański GE Aviation (spółka zależna General Electric) ogłosili decyzję o czasowym zawieszeniu usług dla rosyjskich klientów objętych sankcjami UE i USA. W oświadczeniu Embraer wyjaśnił, że firma „obecnie monitoruje ewoluującą sytuację” i „będzie nadal przestrzegać międzynarodowych sankcji nałożonych na Rosję i niektóre regiony Ukrainy poprzez zawieszenie dostaw części i wsparcia technicznego usług dla klientów objętych sankcjami”.

GE Aviation podobnie zawiesiło wsparcie dla swoich rosyjskich przewoźników. Producent silników i części do samolotów wyjaśnił, że koncentruje się na ciągłym „monitorowaniu sytuacji na Ukrainie” i wyraził zamiar „kontynuowania działalności zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi międzynarodowymi przepisami i regulacjami. „GE tymczasowo wstrzymało wsparcie linii lotniczych w Rosji, zgodnie z sankcjami USA, Wielkiej Brytanii i UE”, oświadczyła firma.

2 marca 2022 r. amerykański producent Boeing dołączył do Airbusa i zawiesił możliwość wysyłania części oraz wsparcia technicznego dla rosyjskich przewoźników. „Zawiesiliśmy nasza działalność w Moskwie i tymczasowo zamknęliśmy biuro w Kijowie. Wstrzymujemy również dostawy części i usługi wsparcia technicznego dla rosyjskich linii lotniczych. W miarę jak konflikt trwa, nasze zespoły koncentrują się na zapewnieniu bezpieczeństwa naszym współpracownikom w regionie” – poinformował Boeing.

Airbus podjął również decyzję o wycofaniu części i usług wsparcia dla wszystkich rosyjskich linii lotniczych. Koncern zawiesił usługi wsparcia dla rosyjskich linii lotniczych oraz dostawy części zamiennych do kraju, a centrum Inżynieryjne Airbusa w Rosji (ECAR) wstrzymało wszystkie swoje projekty.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony