Przejdź do treści
Pas startowy lotniska Poznań-Krzesiny (fot. kpt. Robert Filipczuk)
Źródło artykułu

Przygotowanie gotowości eksploatacyjnej lotniska

Praca Kompanii Obsługi Lotniska (KOL), zaczyna się każdego dnia już o 3 rano.

Operatorzy pojazdów używanych do czyszczenia drogi startowej, płyt postojowych i dróg kołowania rozpoczynają procedury przygotowania lotniska do eksploatacji, dokonują przeglądu oraz ustawiają parametry oczyszczarek i odkurzaczy.

Każdy pojazd, który ma zostać skierowany na „czystą nawierzchnię lotniska” jest gruntownie sprawdzany oraz myty na myjni samochodowej. Spełnienie wymogów czystości potwierdzane jest odpowiednim oznaczeniem umieszczanym na przedniej szybie pojazdu. Tylko taki pojazd ma prawo do poruszania się po czystej nawierzchni lotniska.

Praca „KOL” obejmuje cztery zasadnicze etapy.

I etap to oczyszczanie przez oczyszczarki lotniskowe, których praca odbywa się w porozumieniu z wieżą portu lotniczego. W ciągu trzech godzin nieustannej pracy, cztery pojazdy usuwają wszelkie nieczystości zgromadzone na płycie lotniska. W okresie zimowym utrzymywana jest ponadto zmiana dyżurująca, która po zakończeniu opadów śniegu przystępuje do odśnieżania lotniska. Po zakończeniu procesu odśnieżania, polewarko - zmywarki pokrywają płytę lotniska specjalnym środkiem chemicznym, który zapobiega oblodzeniu nawierzchni, a magnetyczne oczyszczarki usuwają ewentualne pozostałości metalowe po szczotkach oczyszczarek.

II etap kontrolni czystości nawierzchni, wykonywany przez patrol żołnierzy, którzy marszem przemierzają drogę startową, wszystkie płyty postojowe oraz drogi kołowania. Sprawdzają i korygują stan nawierzchni. W razie stwierdzenia pęknięć struktury betonu oraz innych uszkodzeń, są one doprowadzane specjalnymi środkami na do dalszej używalności.

  

III etap sprawdzenia obejmuje test oświetlenia lotniska oraz sprawdzenie systemu BAK-12, który służy do awaryjnego zatrzymania statku powietrznego przy pomocy rozwijanej liny hamującej.

  

IV etap obejmuje utrzymania nawierzchni trawiastych oraz systemu sieci odwadniającej lotnisko. Zbyt wysoka trawa może mieć niekorzystny wpływ na oświetlenie oraz pracę urządzeń nawigacyjnych, ponadto przyciąga zwierzynę oraz ptaki, których bezpośrednie sąsiedztwo z drogą startową może stwarzać poważne zagrożenie dla statków powietrznych w trakcie wykonywania operacji.

Duże zaangażowanie kierowców, operatorów, elektryków i mechaników kompanii ma niebagatelny wpływ na możliwość wykonywania operacji lotniczych.

Zdjęcia: Personel KOL, kpt. Robert Filipczuk

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony