Francuski sterowiec wykona lot dookoła świata bez międzylądowań i bez wykorzystania paliw kopalnych
Francuski zespół przygotowuje się do 20-dniowego lotu sterowcem wokół kuli ziemskiej bez międzylądowań i bez wykorzystania paliw kopalnych. Euro Airship, startup stojący za tym projektem, pracuje nad tym projektem od dekady, a od 2020 r. wspólnie z firmą technologiczno-doradczą Capgemini definiuje jego przemysłowe aspekty.
W rezultacie powstał „Solar Airship One”, sterowiec o długości 151 m, który zostanie wypełniony 50 tys. m3 helu. Jego układ napędowy będzie pozyskiwał energię z dwóch źródeł: górną połowę o powierzchni 4800 m2 zajmą panele słoneczne, natomiast w nocy będzie wykorzystywał wodór.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, lot zostanie wykonany w 2026 r. i będzie on obejmował 40 tys. km trasę z zachodu na wschód na średniej wysokości 6 tys. m. Zgodnie z obecnymi przewidywaniami, całość ma zająć od 20 do 30 dni.
„Solar Airship One” będzie miał trzyosobową załogę, która będzie obejmowała poszukiwacza przygód i pioniera zrównoważonych lotów Bertranda Piccarda. Ma on na swoim koncie już dwa rekordowe loty wokół kuli ziemskiej, jedno w 1999 r. balonem na ogrzane powietrze, a drugie w 2016 r. na eksperymentalnym statku Solar Impulse.
Na pokładzie znajdzie się również Dorine Bourneton, pierwsza niepełnosprawna kobieta, która została pilotem akrobacyjnym (Bourneton została ciężko ranna w wieku 16 lat w wypadku lotniczym) oraz Michel Tognini, były pilot myśliwca francuskich sił powietrznych i astronauta Europejskiej Agencji Kosmicznej (Tognini latał dwukrotnie w kosmos w 1992 i 1999 r.).
Ich celem jest udowodnienie, że loty wolne od paliw kopalnych są możliwe na dużych dystansach, a sterowce mogą być wykorzystywane jako zrównoważony środek transportu do wielu zastosowań komercyjnych.
Solar Airship One
Komentarze