BETA ALIA z napędem elektrycznym wykonał pierwszy lot pasażerski
Firma Beta Technologies poinformowała o pomyślnym ukończeniu swojego pierwszego lotu demonstracyjnego z pasażerami na lotnisko im. Johna F. Kennedy'ego (JFK). Historyczny wyczyn jest kontynuacją sześciu lat testów i prac rozwojowych prowadzonych przez inżynierów spółki.
Lot odbył się przy użyciu samolotu BETA ALIA konwencjonalnego startu i lądowania (CTOL). Przelot na lotnisko JFK trwał 45 minut i oprócz pilota, na pokładzie znalazło się czterech pasażerów, w tym Matt Koscal, prezes Republic Airways, i Rob Wiesenthal, dyrektor generalny Blade Air Mobility.
„Jesteśmy podekscytowani potencjałem innowacji, takich jak całkowicie elektryczne samoloty, które ułatwią podróże regionalne, jednocześnie zmniejszając poziom emisji i hałasu” — powiedział prezes Port Authority Kevin O’Toole.
„Lot naszym samolotem elektrycznym na jedno z najbardziej ruchliwych lotnisk świata z pasażerami dowodzi, że zaawansowana mobilność powietrzna nie jest jakąś przyszłościową koncepcją, ona już tu jest” — podkreślał Kyle Clark, założyciel i dyrektor generalny BETA Technologies.
Samolot ALIA firmy BETA początkowo został opracowany do wykonywania misji transportu organów i otrzymał ograniczony certyfikat typu Federalnej Administracji Lotnictwa USA (FAA). Zatwierdzenie umożliwia firmie wykonywanie lotów demonstracyjnych przed uzyskaniem pełnej certyfikacji.
Oprócz ALIA CTOL, firma BETA opracowuje i certyfikuje również elektryczny samolot pionowego startu i lądowania (eVTOL) o nazwie ALIA VTOL. Oba modele zostały opracowane z myślą o jak największej użyteczności i wydajności. Zgodnie z założeniami producenta, mają one mieć możliwość wykonywania operacji z pilotem i pięcioma pasażerami na pokładzie bądź z lądunkiem do 566 kg (1250 funtów).



Komentarze