Co warto wiedzieć o uznaniu przez ULC, kwalifikacji nabytych w lotnictwie państwowym?
Piloci wojskowi, straży granicznej i inni, którzy nabyli kwalifikacje w lotnictwie państwowym podczas szkolenia, nie uzyskują licencji i uprawnień personelu lotniczego uznanych przez Władzę Lotniczą.
Aby uzyskać uprawnienia wynikające z JAR-FCL zgodnie z zapisem 1.020 tych przepisów:
"Członkowie wojskowego personelu lotniczego wnioskujący o licencje i uprawnienia JAR-FCL powinni zwrócić się do Władzy Lotniczej państwa, w którym pełnili służbę wojskową. Wiedza, doświadczenie i umiejętności nabyte w czasie służby wojskowej mogą być uznane jako spełnienie części wymagań dotyczących licencji i uprawnień JAR-FCL wg uznania Władzy Lotniczej. Polityka uznawania takich kwalifikacji powinna być zgłoszona do JAA. Do czasu spełnienia wymagań podanych w Załączniku 1 do JAR-FCL 1.005 przywileje wynikające z takich licencji będą ograniczone do prawa pełnienia czynności na statkach powietrznych zarejestrowanych w państwie wydania tej licencji."
Załącznik nr 1 do JAR-FCL 1.005
Władza Lotnicza (ULC) po zatwierdzeniu złożonego przez Ośrodek Szkolenia Lotniczego FTO "PROGRAMU UZNAWANIA KWALIFIKACJI LOTNICZYCH NABYTYCH W LOTNICTWIE PANSTWOWYM" wydaje stosowny certyfikat ośrodkowi szkolenia na przeprowadzenie weryfikacji wiedzy i umiejętności lotniczych kandydatom wyszkolonym w lotnictwie państwowym do uzyskania licencji i uprawnień zgodnych z przepisami JAR - FCL. Program został opracowany na podstawie wytycznych zawartych w JAR – FCL 1.020 oraz w Podręczniku Licencjonowania Personelu Lotniczego Dział 2, Rozdział 7.
Wymagania stawiane kandydatom
a) Kandydat przed rozpoczęciem szkolenia musi spełniać łącznie następujące wymagania:
- wiedza: zgodna z wymaganiami JAR – FCL w zakresie dla odpowiednich licencji;
- praktyka lotnicza: kandydat musi wykazać się minimalnym doświadczeniem określonym przez przepisy JAR – FCL 1 wymaganym do uzyskania licencji lub uprawnienia, o które się ubiega.
b) Dokumenty jakie musi przedłożyć kandydat dla potwierdzenia spełnienia warunków progowych:
- Legitymację Pilota Wojskowego lub inny dokument wydawany pilotom lotnictwa państwowego, stwierdzający przynależność pilota do wojskowych sił powietrznych lub innego rodzaju lotnictwa państwowego, klasę pilota i stopień wojskowych (piloci wojskowi);
- dyplom ukończenia lotniczej szkoły wojskowej (dotyczy pilotów wojskowych);
- program/y szkolenia z wykazem przedmiotów oraz ilości godzin szkolenia
- Książkę Lotów, wraz z wpisami dotyczącymi przebiegu szkolenia, uprawnień na typ, dodatkowych uprawnień, nalotu na poszczególnych typach, nalotu jako
pilot-dowódca, wg IFR, w nocy;
- potwierdzenie przejścia z wynikiem pozytywnym Kontroli Wiedzy Teoretycznej (KWT)
w ciągu ostatnich 12 miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym pilot wystąpił z wnioskiem o uznanie kwalifikacji nabytych w lotnictwie państwowym;
- potwierdzenie przejścia z wynikiem pozytywnym Kontroli Techniki Pilotażu
w ciągu ostatnich 12 miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym pilot wystąpił
z wnioskiem o uznanie kwalifikacji nabytych w lotnictwie państwowym;
- potwierdzenia przejścia z wynikiem pozytywnym sprawdzenia w lotach trasowych lub liniowych w ciągu ostatnich 12 miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym pilot wystąpił z wnioskiem o uznanie kwalifikacji nabytych w lotnictwie państwowym.
Procedura uznania kwalifikacji nabytych w lotnictwie państwowym
Kierownik Szkolenia HT Ośrodka Szkolenia FTO analizuje przedstawione dokumenty oraz dokonuje sprawdzenia wiadomości teoretycznych i umiejętności praktycznych na podstawie egzaminu wewnętrznego osoby starającej się o uznanie posiadanych kwalifikacji lotniczych nabytych w lotnictwie państwowym.
Na tej podstawie zaleca przeprowadzenie o określonym zakresie szkolenia uzupełniającego teoretycznego i praktycznego indywidualnie dla każdego kandydata.
Przedmioty szkolenia teoretycznego uzupełniającego
Szkolenie pilotów wykonujących loty samolotami bojowymi.
Szkolenie uzupełniające do licencji CPL(A)
Szkolenie uzupełniające do licencji CPL(A) + IR
Nazwa przedmiotu | |
Człowiek, możliwości i ograniczenia | |
Łączność | |
Masa i wyważenie | |
Język angielski w zastosowaniach lotniczych* | |
Meteorologia | |
Osiągi i planowanie lotu | |
Prawo lotnicze | |
Procedury ruchu lotniczego | |
Procedury operacyjne | |
Wiedza o statku powietrznym | |
Razem | 165 godzin |
* Z uwzględnieniem skrótu szkolenia w języku angielskim do 10 godzin dla tych kandydatów którzy zaliczyli egzamin z języka angielskiego w FTO. Powyższa możliwość skrótu, oprócz skrótu dla języka angielskiego, nie ma zastosowania dla pilotów ubiegających o CPL(A) + IR(A) (ze względu za zakres wymaganej wiedzy i wymagania w zakresie języka angielskiego).
Szkolenie uzupełniające pilotów wykonujących loty samolotami z załogą wieloosobową.
Szkolenie uzupełniające do licencji ATPL
Nazwa przedmiotu | |
Człowiek, możliwości i ograniczenia | |
Łączność | |
Masa i wyważenie | |
Meteorologia | |
Osiągi i planowanie lotu | |
Współpraca w załodze wieloosobowej MCC i CRM | |
Prawo lotnicze | |
Procedury ruchu lotniczego | |
Procedury operacyjne | |
Razem | 173 godziny |
W odniesieniu do ubiegających się o licencję CPL(A) Kierownik Szkolenia Ośrodka FTO w wyniku analizy wykonanego przez kandydata do uznania kwalifikacji nabytych w lotnictwie państwowym z egzaminu wewnętrznego wiadomości jak i na podstawie posiadanego przez tą osobę doświadczenia praktycznego nabytego w lotnictwie państwowym może zmniejszyć ilość godzin szkolenia z poszczególnych przedmiotów jednak nie więcej niż o 50%.
Szkolenie uzupełniające praktyczne
Kierownik Szkolenia HT ośrodka szkolenia FTO na podstawie posiadanego doświadczenia lotniczego kandydata i egzaminu wewnętrznego oraz licencji i uprawnień , o które występuje kandydat opracowuje uzupełniające szkolenie praktyczne. Zakres tego szkolenia umożliwia kandydatowi uzupełnienie posiadanych kwalifikacji nabytych w lotnictwie państwowych do poziomu wymaganego przepisami JAR-FCL.
Grzegorz Skomorowski
unitedsky.eu
Komentarze