Przejdź do treści
Źródło artykułu

Wizyta EASA w ULC i na lotniskach w Polsce

W Urzędzie Lotnictwa Cywilnego oraz w trzech portach lotniczych w Warszawie, Katowicach - Pyrzowicach oraz Krakowie - Balicach złożyli wizytę przedstawiciele Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz eksperci upoważnionego przez Agencję konsorcjum Airsight GmbH i TÜV NORD.

Wizyta w Polsce stanowi część programu badawczego "Studies on the state of the implementation of the provisions contained in ICAO Annex 14 on Aerodromes in the EASA Member States", realizowanego na zamówienie EASA przez konsorcjum Airsight GmbH i TÜV NORD z Niemiec.

Głównym celem badań jest określenie stanu wdrożenia w krajach europejskich norm i zalecanych metod postępowania (SARP’s) Załącznika 14 "Lotniska" do Konwencji o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym oraz uzyskanie ogólnej wiedzy na temat funkcjonowania lotnisk i sprawdzenie praktycznej realizacji wymagań ICAO, w tym zwłaszcza pod katem istniejących odstępstw (różnic) od obowiązujących standardów.

Zebrane informacje ułatwią rozpoczęcie przez Agencję prac nad przygotowaniem przepisów wykonawczych (ang. implementing rules) do rozporządzenia bazowego (WE 216), w związku z wejściem w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) NR 1108/2009 z dnia 21 października 2009 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 216/2008 w zakresie lotnisk, zarządzania ruchem lotniczym i służb żeglugi powietrznej.

Badania zostały rozpoczęte w 2009 roku i objęły wówczas 15 krajów europejskich: Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Włochy, Holandia, Portugalia, Węgry, Szwecja, Bułgaria, Dania, Republika Czeska, Litwa, Estonia, Cypr i Szwajcaria. W 2010 roku ma miejsce druga tura badań, która obejmie kolejnych 16 krajów takich jak: Hiszpania, Rumunia, Grecja, Belgia, Słowacja, Austria, Finlandia, Irlandia, Łotwa, Słowenia, Luksemburg, Malta, Norwegia, Lichtenstein, Islandia i Polska.

Badania prowadzone w Polsce i w każdym z odwiedzanych krajów były poprzedzone wypełnieniem przez przedstawicieli poszczególnych podmiotów, szczegółowych kwestionariuszy on-line, przygotowanych przez EASA.

Przedmiotem zainteresowania audytorów w zakresie obowiązków i zadań Urzędu Lotnictwa Cywilnego było przede wszystkim:

  • Określenie faktycznego stanu i stopnia implementacji wymagań Załącznika 14 ICAO w naszym kraju;

  • Poznanie systemów i instrumentów prawnych wprowadzających w życie wymagania Załącznika 14 ICAO;

  • Poznanie najlepszych i najskuteczniejszych metod implementacji standardów ICAO;

  • Uzyskanie ogólnego poglądu na sprawę wdrażania i stosowania norm i zaleceń ICAO na lotniskach europejskich;

  • Zrozumienie głównych przeszkód i problemów z wdrożeniem przepisów ICAO.


Głównymi tematami badań na lotniskach były:

  • Informacje ogólne na temat funkcjonowania lotniska;

  • Wymagania związane z certyfikacją lotnisk oraz obowiązujące przepisy dotyczące lotnisk oraz obowiązku wdrożenia i stosowania SARP’s ICAO;

  • Istniejące na lotnisku różnice w stosunku do obowiązujących SARP’s ICAO Załącznika 14, dotyczące przede wszystkim:

    • projektowania i infrastruktury lotniska (drogi startowe, drogi kołowania, oznakowanie, światła, RESA itp.);

    • procedur operacyjnych lotniska, w tym systemu zarządzania bezpieczeństwem, ratownictwa i lotniskowej straży pożarnej;

  • Procedury zgłaszania i postępowania z istniejącymi różnicami od obowiązujących SARP’s ICAO.


Wizyta przedstawicieli Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego w Polsce związana z prowadzonymi baniami, ma szczególne znaczenie, gdyż jest pierwszą oficjalną wizytą EASA po rozszerzeniu uprawnień Agencję na obszar lotnisk. Była okazją do zebrania niezbędnych informacji dla potrzeb EASA, ale również dała możliwość do zapoznania się z metodami pracy audytorów Agencji, z głównym zakresem jej zainteresowań i kierunkami rozpoczętych prac nad przygotowaniem nowych przepisów.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony