Rolls-Royce: nowy standard silników Trent 1000 XE dla B787
Brytyjski producent silników lotniczych Rolls-Royce ogłosił wprowadzenie nowego standardu konstrukcyjnego dla silników Trent 1000, oznaczonego symbolem XE. Nowa wersja ma zapewnić dwukrotnie dłuższy czas pracy na skrzydle (time-on-wing) oraz zawiera pakiet serwisowy TotalCare, będący elementem długoterminowego wsparcia producenta.
Silnik Trent 1000, oferowany jako opcja napędowa dla boeingów B787 Dreamliner obok jednostki GE Aerospace GEnx, od kilku lat borykał się z problemami dostępności i przedwczesnym zużyciem niektórych komponentów, zwłaszcza łopatek turbiny wysokiego ciśnienia (HPT). Rolls-Royce zapowiada, że nowa wersja XE ma rozwiązać te problemy raz na zawsze.
Pierwszy zestaw przeprojektowanych komponentów został zatwierdzony przez amerykańską FAA latem tego roku, a europejska EASA udzieliła certyfikacji w 2024 r. Co istotne, producent rozpoczął montaż ulepszonych części już na początku roku, jeszcze przed oficjalnym zatwierdzeniem.
Kluczowe zmiany obejmują: nowe łopatki turbiny wysokiego ciśnienia, chłodzone aż o 40 proc. efektywniej, zmodernizowany układ spalania i dysze wtrysku paliwa, ulepszone oprogramowanie sterujące silnikiem.
Pierwszym użytkownikiem nowego standardu XE została Lufthansa, która w ostatnich dniach odebrała boeinga B787-9 (D-ABPT) wyposażonego w te silniki.
Rolls-Royce zapowiada, że w pierwszym kwartale 2026 r. wprowadzi drugą fazę modernizacji, mającą wydłużyć czas pracy silnika o kolejne 30 proc.
Nowe usprawnienia obejmą: zaawansowane powłoki ceramiczne na elementach komory spalania, modyfikacje chłodzenia łopatek kierowniczych turbiny, redukcję masy łopatek HPT, nowy interfejs między komorą spalania a turbiną – wzorowany na rozwiązaniu z silnika Trent XWB-84.
Według producenta, druga faza nie będzie wymagała prób w locie, co znacząco przyspieszy proces certyfikacji i wdrożenia.
Cały artykuł czytaj na stronie: https://www.rynek-lotniczy.pl
Komentarze