Skrzydlata Polska 07/2021 już w sprzedaży

Skrzydlata Polska 07/2021

Lipcowa Skrzydlata Polska już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

W rok po pożarze nad Biebrzą
Motto: Wśród serdecznych przyjaciół psy zająca zjadły, Ignacy Krasicki
Z radością przeczytałem artykuł wielce przeze mnie szanownego inż. Edwarda Margańskiego w SP nr 4/2021, dotyczący koncepcji budowy nowych samolotów gaśniczych. W ciągu roku od pożaru biebrzańskiego w różnych środowiskach przetoczyła się dyskusja o celowości powołania państwowego lotnictwa gaśniczego. Dyskusja ta – inspirowana głównie przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP doprowadziła do uzyskania odpowiedzi na pytanie: komu w Polsce są potrzebne samoloty gaśnicze?

Bułgarskie Su-25, czyli: lataj nisko, strzelaj celnie!
Bułgarskie Wojennowzdusznite Siły (WWS, wojska lotnicze) niedawno zakończyły ambitny program modernizacji floty samolotów uderzeniowych Su-25. Jego celem było polepszenie ich zdolności operacyjnych na następną dekadę eksploatacji.

Lotnicze Antidotum 2021
18 i 19 czerwca 2021 na lotnisku w Lesznie miała miejsce druga edycja Antidotum Airshow, której organizatorem była spółka Lotnisko Leszno. Podczas dwóch popołudniowych i klimatycznych wieczornych pokazów w powietrzu można było zobaczyć niemal wszystkie rodzaje statków powietrznych – od paralotni, przez szybowce, śmigłowce i samoloty cywilne po transportowego Herculesa i wielozadaniowego F-16.

Wiropłatowe perełki krakowskiego muzeum
W związku z poluzowaniem restrykcji pandemicznych od 4 maja 20201 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie można oglądać nowe ekspozycje stałe cyklu Skrzydła i Ludzie XX w, które zlokalizowano w wyremontowanym hangarze głównym, silnikowni, w dawnych garażach 2. Pułku Lotniczego i dawnej spadochroniarni, a także prezentowane w gmachu głównym śmigłowce BŻ-1 GIL i WSK SM-1, które zostały poddane gruntownej renowacji.

Skradziony projekt?
Moda na transport niskoemisyjny i medialna propaganda walki z tzw. globalnym ociepleniem przyczyniły się do uruchomienia mnóstwa projektów samolotów z napędem elektrycznym. Zwykle pionowego startu i lądowania, mających pełnić rolę latających taksówek w dużych aglomeracjach. Ich twórcy zdają sobie bowiem sprawę z tego, że brak źródeł energii o odpowiedniej pojemności nie pozwala na uzyskanie długotrwałości lotu większej niż kilkadziesiąt minut.

Jak zaoszczędzić ocean nafty?
Mało kto z milionów pasażerów linii lotniczych – jeszcze w okresie przed covidowymi rygorami, które uziemiły sporą część samolotów i spowodowały ogólny zastój branży lotniczej – zdawał sobie sprawę, jak koszmarnie dużo czasu zabiera kołowanie samolotów po lotnisku do terminalu i spod terminalu na start na coraz bardziej zapchanych pasach. Mało kto potrafił sobie wyobrazić jako to się przekłada na wypalane na ziemi, praktycznie w każdym miejscu naszego globu tony lotniczej nafty – prawdziwy jej ocean w okresie całego roku.

Księżniczka i Bzykacz
W Skrzydlatej Polsce nr 2481 z listopada 2019 ukazał się artykuł mojego autorstwa Polacy za sterami Fw 190, w którym znalazł się m.in. następujący fragment: Po wojnie Ciastuła związał się z brytyjskim przemysłem lotniczym. W Cierva skonstruował śmigłowiec Skeeter, który trafił do produkcji seryjnej po przejęciu przedsiębiorstwa przez Saunders-Roe (Saro). Podobne stwierdzenia można przeczytać w wielu polskich publikacjach. Jak się okazuje, jest to nieporozumienie: Tadeusz Ciastuła wcale nie skonstruował śmigłowca Skeeter i nie miał nic wspólnego z Cierva. Miał natomiast niewątpliwie decydujący wkład w doprowadzenie Skeetera do stanu zdatnego do użytku, co umożliwiło podjęcie produkcji seryjnej i wprowadzenie tego wiropłata do normalnej eksploatacji.

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem lipcowego wydania "Skrzydlatej Polski" na stronie: www.altair.com.pl

Źródło: Skrzydlata Polska
comments powered by Disqus