Rozporządzenia MTBiGM ws. Krajowego Programu Kontroli Jakości oraz Krajowego Programu Szkolenia
W dniu 27 września zostały opublikowane 2 nowe rozporządzenia MTBiGM - Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 lipca 2013 r. w sprawie Krajowego Programu Kontroli Jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego (Dz. U. 2013, poz. 1148)oraz Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 20 września 2013 r. w sprawie Krajowego Programu Szkolenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego (Dz. U. 2013, poz. 1147).
Konieczność wydania tych aktów spowodowana została zmianami, jakie zostały wprowadzone poprzez ustawę z dnia 30 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 170, poz. 1015).
Rozporządzenie MTBiGM w sprawie Krajowego Programu Kontroli Jakości stanowi wypełnienie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 189 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze. Zastępuje obowiązujące dotychczas rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 10 stycznia 2005 r. w sprawie Krajowego Programu Kontroli Jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego (Dz. U. Nr 25, poz. 208).
Celem rozporządzenia jest zapewnienie stałego nadzoru nad podmiotami prowadzącymi działalność lotniczą, w szczególności w zakresie przestrzegania przez nie przepisów dotyczących ochrony lotnictwa cywilnego. Prowadzony na bieżąco monitoring stanu ochrony obejmuje ponadto sprawdzenie realizacji zaleceń pokontrolnych, formułowanych zarówno przez audytorów krajowych, jak również przedstawicieli Komisji Europejskiej.
Nowy akt prawny został opracowany z uwzględnieniem doświadczeń zebranych w trakcie stosowania dotychczasowych przepisów, w szczególności został dostosowany do przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447, z późn. zm.).
Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Rozporządzenie MTBiGM w sprawie Krajowego Programu Szkolenia stanowi wypełnienie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 189 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze.
Celem rozporządzenia jest dostosowanie przepisów dotychczas obowiązującego rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 17 lipca 2009 r. w sprawie Krajowego Programu Szkolenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego (Dz. U. Nr 122, poz. 1011) do zmian wprowadzonych ustawą z dnia 30 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 170, poz. 1015) oraz do zmian prawa unijnego.
Zakres merytoryczny nowych przepisów nie pokrywa się z dotychczasowymi i dodaje nowe rozwiązania, dlatego też niezbędne stało się opracowanie nowego rozporządzenia MTBiGM.
Podczas pracy nad nowym rozporządzeniem przyjęto następujące założenia:
- dokonanie niezbędnych zmian w przepisach prawa krajowego powinno polegać na pełnym wdrożeniu przepisów europejskich;
- uproszczenie procedur opisanych w przepisach krajowych w celu utrzymania harmonizacji zasad obowiązujących w państwach członkowskich Unii Europejskiej wdrożonych na podstawie unijnych przepisów;
- pełna realizacja delegacji zawartej w art. 189 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
- ograniczenie sprawozdawczości ze strony podmiotów do minimum niezbędnego
- dla wykonywania zadań przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
- stworzenie szczegółowych rozwiązań w zakresie nadzoru Prezesa ULC nad szkoleniami z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego, które jest niezbędne dla zapewnienia poprawności działania systemu szkoleń.
Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Komentarze