Przejdź do treści
Źródło artykułu

Posiedzenie KZPP

Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że w jego siedzibie odbyło się 48 posiedzenie Komitetu Zarządzania Przestrzenią Powietrzną.

W posiedzeniu Komitetu, powołanego Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 września 2008 r. w sprawie Komitetu Zarządzania Przestrzenią Powietrzną oraz ustalenia zakresu jego działania (Dz. U. Nr 173, poz. 1074), uczestniczą przedstawiciele ministrów właściwych do spraw transportu i spraw wewnętrznych, Ministra Obrony Narodowej, Prezesa ULC, Dowódcy Sił Powietrznych i Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz środowisk lotniczych – wg potrzeb, na zaproszenie Przewodniczącego Komitetu.

Podczas posiedzenia przedstawiono:

  • Informację dotyczącą działalności Zespołu lokalizacji zagrożeń w lotnictwie cywilnym. Przedstawił ją reprezentujący Zespół, pan Andreja Dragič. Zespół, w którego skład wchodzi dziesięć osób (przedstawiciele środowiska lotniczego: piloci, kontrolerzy ruchu lotniczego, prawnicy o specjalności prawa lotniczego) został powołany przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2008 roku w celu gromadzenia wszelkiego rodzaju informacji na temat potencjalnych zagrożeń dla lotnictwa cywilnego. Zebrane ze środowiska lotniczego dane związane z zagrożeniami pozostają do wyłącznej wiadomości Zespołu - podkreślił pan Dragič. Prace Zespołu obejmują bardzo szerokie spectrum spraw, a jego działalność ma na celu zapobieżenie kolejnym zdarzeniom w lotnictwie cywilnym.

Członkowie Komitetu zasugerowali aby przedstawiciele Zespołu skuteczniej informowali o istnieniu Zespołu i nagłośnili jego działalność – chociażby na portalach internetowych dlapilota.pl, czy lotniczapolska.pl oraz podjęli szerszą współpracę z cywilną i wojskową władzą lotniczą.

  • Informację na temat analizy bezpieczeństwa w sprawie rozpatrzenia możliwości wykonywania lotów wojskowych statków powietrznych w klasie przestrzeni G z prędkością większą niż 250 węzłów. Przekazał ją przedstawiciel Dowódcy Sił Powietrznych. Poinformował, że dokonano skategoryzowania potencjalnych zagrożeń wykonywania lotów wojskowych statków powietrznych w klasie przestrzeni G z prędkością większą niż 250 węzłów w celu określenia, jakie typy samolotów i w jakich warunkach będą mogły wykonywać loty z powyższą prędkością. Stwierdzono, że najlepiej sprawdzą się w kryteriach zapewniania bezpieczeństwa myśliwce F-16, a najmniej odpowiednie do wykonywania tego typu lotów w przestrzeni powietrznej klasy G są samoloty Su-22.

Przy tej okazji Komitet zwrócił uwagę PAŻP i DSP na konieczność rozszerzenia szkoleń dla kontrolerów cywilnych pod kątem znajomości sprawowania służby dla samolotów wojskowych w ruchu OAT. Należałoby pomyśleć o wprowadzeniu jednolitego systemu szkolenia cywilnych i wojskowych kontrolerów w WSOSP w Dęblinie i Ośrodka Szkolenia PAŻP.

  • Bieżącą informacja na temat FAB. Przedstawiciel PAŻP poinformował o postępach prac nad utworzeniem Baltic FAB, jako jednej z ośmiu inicjatyw Funkcjonalnych Bloków Przestrzeni Powietrznej w Europie. Uczestnicy posiedzenia otrzymali pisemną informację w tej sprawie wraz z czterema załącznikami: Harmonogramem projektu, Art. 9a ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1070/2009, Modelem porozumienia międzypaństwowego w sprawie FAB (Eurocontrol 2005) oraz Joint Declaration of Intent for the Creation of a Functional Airspace Block „Europe Central” Between the Governmnents of Germany, Belgium, France, Luxembourg, the Netherlands and Switzerland.

Uzgodniono, że relacjonowanie rozwoju sytuacji w zakresie tworzenia FAB będzie od tej pory stałym elementem spotkań Komitetu.

  • Przedstawiciel PAŻP przekazał KZPP potrzebę pomocy w rozwiązaniu problemu wykonywania lotów szkolnych w CTR Warszawa.

W związku z wnioskami KTL AOPA Poland dotyczącymi wprowadzania przez PAŻP ograniczeń w planowaniu lotów szkolnych w CTR Warszawa, PAŻP zaproponował zorganizowanie spotkania o charakterze „okrągłego stołu” z przedstawicielami KTL AOPA Poland, PPL oraz LOT, nad którego przebiegiem czuwać będzie Komitet. Celem spotkania jest wypracowanie rozwiązania, które będzie zgodne z obowiązującym prawem, a także umożliwi realizowanie obowiązków wynikających z działalności lotnictwa cywilnego w Polsce w sposób prawidłowy.

Termin kolejnego posiedzenia KZPP ustalono na 22 stycznia 2010 r. (piątek), na godzinę 10:00. Miejscem posiedzenia będzie siedziba Urzędu Lotnictwa Cywilnego przy ul. Marcina Flisa 2 w Warszawie, s. 317.

Uczestnicy posiedzenia zaproponowali następujące tematy do omówienia:

  • Analiza wykorzystania struktur przestrzeni powietrznej w 2009 roku – PAŻP.
  • Przygotowanie materiałów do spotkania o charakterze „okrągłego stołu” w sprawie lotów szkolnych w CTR Warszawa – PAŻP.
  • Bieżąca informacja na temat stanu FAB – PAŻP.
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony