Przejdź do treści
Nowoczesne technologie w ochronie przed ciepłem i hałasem na przykładzie produktów TEKNOFIBRA
Źródło artykułu

Nowoczesne technologie w ochronie przed ciepłem i hałasem na przykładzie produktów TEKNOFIBRA®

W ramach przygotowania samolotu Risen do bicia światowego rekordu prędkości producent zadbał o izolację komory silnika matami Teknofibra®, bez zagłębiania się w szczegóły techniczne tego materiału. Skuteczność mat przerosła jednak jego oczekiwania. W tym artykule przyjrzymy się dokładniej ich właściwościom, analizując główne cechy tego „materiału trzeciego tysiąclecia” .

TECHNOLOGIA IZOLACJI

W dziedzinie motoryzacji do izolacji termicznej zawsze stosowano bardzo różne materiały i metody, w zależności od elementów silnika i ich średniej temperatury roboczej. Materiały firmy Teknofibra® od wielu lat są szeroko stosowane w sportach wyczynowych. Osłony termiczne chronią najbardziej delikatne części pojazdów, utrzymując niskie temperatury w przypadku dużego obciążenia termicznego.

Przykładowe produkty marki Teknofibra®

Przykładowe produkty marki Teknofibra®

Maty Teknofibra® izolują termicznie niezbędne obecnie komponenty elektroniczne, zachowując ich prawidłowe działanie w każdej sytuacji. Dzięki swoim unikalnym cechom na rynku Teknofibra® jest obecnie integralną częścią wielu pojazdów  odnoszących największe sukcesy zespołów w całym sektorze samochodów wyścigowych i supersamochodów.

Bliska współpraca z najbardziej prestiżowymi markami doprowadziła  technologię produkcji do konkurowania na absolutnym poziomie doskonałości w każdym zakątku świata. Od Formuły 1 po Formułę Indy, Nascar, Super Cars, Rally i innych. Przyczyniamy się do tworzenia zwycięskich samochodów i nowych rekordów sportowych.

Realizacja montażu mat Teknofibra®

Realizacja montażu mat Teknofibra®

Izolacja airboxa przy wykorzystaniu mat Teknofibra

Izolacja airboxa przy wykorzystaniu mat Teknofibra®

 W dziedzinie lotnictwa, gdzie lekkość jest jednym z fundamentów prawidłowego projektowania, problemy z izolacją termiczną i akustyczną często należy rozważać z różnych punktów widzenia, począwszy od przepływów zapewniających wydajne chłodzenie, a skończywszy na materiałach izolacyjnych do ochrony konstrukcji (np. wykonanej z kompozytów). Włoska firma Teknofibra® opracowała ekskluzywny materiał izolacyjny, testowany przez długi czas na zawodach i zoptymalizowany do zastosowań lotniczych. Jest to filc o bardzo wysokich właściwościach izolacji termicznej i akustycznej, połączony z jednej strony z odbijającą ciepło powłoką aluminiową, a z drugiej strony pokryty specjalną warstwą samoprzylepną odporną na temperatury do 250°C .

Filc jest odporny na wibracje, nie pali się i nie wydziela toksycznych substancji w przypadku pożaru. Jest niezwykle lekki, o ciężarze właściwym równym około 1/3 w porównaniu do konwencjonalnych materiałów, takich jak np. maty z włókna szklanego. „Rdzeń” filcu to splot  składający się z krótkich włókien węglowych, które poddawane są innowacyjnej obróbce, na końcu której zmniejsza się gęstość nasypowa, a przewodność cieplna spada od 0,4 do zaledwie 0,029 W/mK i zwiększa izolacyjność akustyczną. Jej wysoka skuteczność została potwierdzona poprzez testy zgodności z normą ISO 2685:1992.

Zdjęcie wykonane w trakcie przeprowadzania testów. Palnik nagrzewa matę 8020 do temperatury 1100°C. Gęstość mocy to około 116kW m2

Zdjęcie wykonane w trakcie przeprowadzania testów. Palnik nagrzewa matę 8020 do temperatury 1100°C. Gęstość mocy to około 116kW m2

Mata TEKNOFIBRA 8020

Zgodnie z zastosowaniami opracowano trzy różne rodzaje filców: „Black”, optymalny dla bardzo wysokich temperatur, typowych dla układów wydechowych i turbosprężarek; „White”, który zapewnia optymalną izolacyjność termiczną dla średnich temperatur, aż do 140°C. Do zastosowań lotniczych, bazując na doświadczeniach wyniesionych z zawodów, przygotowano filc „Grey” Teknofibra® 8020, który ma właściwości termoizolacyjne bardzo podobne do „Black”, ale o lepszym przewodnictwie cieplnym i zdolności do wytrzymywania ciągłych wysokich temperatur na dłużej. Jego zastosowanie na pokładzie jest uniwersalne - do turbosprężarek i układów wydechowych, przerywaczy płomienia, kabli i rur, kanałów powietrznych, a także do budowy (jak to miało miejsce w samolocie Risen) komór chłodniczych chroniących np. delikatne elementy elektroniczne.

Posiada również wysokie właściwości dźwiękochłonne i może być stosowany zarówno jako okładzina komory silnika jak i kabiny. Na podstawie licznych przeprowadzonych badań laboratoryjnych opracowaliśmy jedno optymalne rozwiązanie do zabezpieczania ram kompozytowych i innych konstrukcji nośnych. Na przykład użyliśmy ramy kompozytowej o grubości 6 mm pokrytej Teknofibrą 140, z przerywaczem płomienia ze stali nierdzewnej 0,05 mm i szczeliną wentylacyjną 10 mm. W obecności otwartego płomienia o temperaturze 1100°, powłoka umożliwia nieograniczoną ekspozycję na źródło ciepła, patrz rys. 5  (czarna linia wykresu odnosi się do zabezpieczonej powierzchni); w przypadku pustej przestrzeni niewentylowanej izolacja jest gwarantowana przez 15 minut.

Przebieg temperatury ramy kompozytowej o grubości 6 mm wystawionej na działanie otwartego ognia w temperaturze 1100°C z izolacją (czarny wykres) i bez izolacji (czerwony wykres)

Przebieg temperatury ramy kompozytowej o grubości 6 mm wystawionej na działanie otwartego ognia w temperaturze 1100°C z izolacją (czarny wykres) i bez izolacji (czerwony wykres)

Innym ciekawym przypadkiem jest zachowanie aluminiowego airbox (rys. 6) z powłoką izolacyjną z matą Teknofibra® (rys.8),  i bez niej (rys.7),: w ciągu około 15 minut lotu poziomego różnica temperatur powietrza dolotowego wynosi średnio 12°C mniej z zastosowaną izolacją , przy wzroście masy jedynie o około 63 gramów.

Trend temperatury powietrza nawiewanego w airbox z izolacją (kolor niebieski) i bez izolacji (kolor czerwony)

Trend temperatury powietrza nawiewanego w airbox z izolacją (kolor niebieski) i bez izolacji (kolor czerwony)

Airbox bez zainstalowanej izolacji

Airbox bez zainstalowanej izolacji

Airbox po montażu maty izolującej Teknofibra®

Airbox po montażu maty izolującej Teknofibra®

Teknofibra® jest również dostępna z materiałem formowalnym: w tym przypadku z kawałkami filcu o grubości od 8 do 20 mm, usztywnionymi aluminiową siatką. Dzięki specjalnym zestawom samoprzylepnym do szybkiej instalacji, w tym przypadku z doskonałą izolacją akustyczną, listwę dopasowującą można również zainstalować w odstępie od ścian, które chroni, w odległości do 20 mm.

Test Skyleader 600

Wynik zastosowania 4 mm maty 8020 po obu stronach ściany ognioodpornej Skyleader 600 jest bardzo interesujący. Modyfikacja wykonana głównie w celu izolacji akustycznej, dała zaskakujące wyniki, jeśli chodzi o izolację termiczną ściany sąsiadującej z pedałami w kabinie. Wolne metalowe części wewnątrz kabiny również zostały zakryte, z wyjątkiem tych zamontowanych i już zamkniętych (rys.9).

Wewnętrzna izolacja ściany ogniowej Skyleader z 4 mm Teknofibra®

Wewnętrzna izolacja ściany ogniowej Skyleader z 4 mm Teknofibra®

Do badań termicznych zainstalowano trzy sondy, jedną w odległości 10 cm od przegrody w komorze silnika, drugą w kabinie na wysokości pedałów (2 cm od przegrody) oraz zewnętrzny OAT. Wyniki testów (rys.6) wykazały, że bez zabezpieczenia temperatura na poziomie pedałów w przybliżeniu odpowiada temperaturze w komorze silnika, a więc w przypadku pożaru w komorze silnika pedały szybko staną się bezużyteczne, gdyż wysoka temperatura odbierze pilotowi możliwość wykonywania manewrów nogami.

Przy zastosowanej izolacji, temperatura za przegrodą jest zdecydowanie niższa niż w komorze i pozostaje stała, co nawet w przypadku pożaru pozwala utrzymać sterowność statku do momentu lądowania awaryjnego.

Przebieg temperatury po zamontowaniu izolacji oznaczony kolorem szarym w komorze silnika, kolorem czerwonym i niebieskim na wysokości dwóch pedałów 2 cm od przegrody

Przebieg temperatury po zamontowaniu izolacji oznaczony kolorem szarym w komorze silnika, kolorem czerwonym i niebieskim na wysokości dwóch pedałów 2 cm od przegrody

Nie sposób też nie wspomnieć o innych ważnych akcesoriach jakimi są otuliny na przewody (rys.11).

Otuliny ochronne Teknofibra® na przewody i rury

Otuliny ochronne Teknofibra® na przewody i rury

Występują w kilku wersjach i mogą pełnić wiele funkcji:

  • Pomagają w dostarczaniu paliwa do silnika o jak najniższej temperaturze;
  • Odciążają układy chłodzenia (przewody nie są narażone na przyśpieszone starzenie, a płyny nie są zbędnie nagrzewane od rozgrzanych elementów silnika
  • Zabezpieczają elementy instalacji elektrycznej przed działaniem nadmiernej temperatury.

Przykłady zastosowania otulin przedstawione są na rys. 12 oraz rys. 13.

Przykład zastosowania otulin na przewodach

Przykład zastosowania otulin na przewodach

Przykład instalacji ściany firewall oraz otulin na przewody Teknofibra®

Przykład instalacji ściany firewall oraz otulin na przewody Teknofibra®

Teknofibra® jest dystrybuowana na terenie Polski przez firmę 3D Innowacje Mariusz Karasek.
Zapraszamy na prezentację produktów TEKNOFIBRA® na targach Aero Friedrichshafen 2023 w dniach 19-22 kwietnia. Pawilon B3 miejsce 405. Będzie tam można również obejrzeć wspomniany w artykule samolot Risen.

Materiały do artykułu pochodzą ze zbiorów TEKNOFIBRA®.


Artykuł sponsorowany

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony