Przejdź do treści
Źródło artykułu

Muzeum Sił Powietrznych zakończyło renowację i odbudowę śmigłowca Mi-14 PS

Niedawno Muzeum Sił Powietrznych zakończyło renowację i odbudowę śmigłowca Mi-14 PS nr boczny 1013. Lśniąca nowością maszyna powróciła na swoje dawne miejsce w szyku ekspozycyjnym, zdobiąc okolice naszego muzealnego budynku z Aulą im. płk. pil. Jerzego Bajana w tle.

Ten egzemplarz był eksploatowany w 29 Darłowskiej Eskadrze Lotniczej. Przeznaczenie Mi-14 PS to wykonywanie zadań poszukiwawczo-ratowniczych nad wodą i lądem w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych w dzień i w nocy. Bieżący rok jest w dęblińskim Muzeum w dużym stopniu poświęcony lotnictwu Marynarki Wojennej. Z tym tematem jest związana niedawno otwarta ekspozycja "Mundury lotnicza Marynarki Wojennej i wybrane elementy wyposażenia", a także obchody i wystawa poświęcone 90 rocznicy przelotu kpt. pil. Stanisława Skarżyńskiego przez Atlantyk.
 
Głównym założeniem postępowania konserwatorskiego było zabezpieczenie i renowacja „czternastki”. W szczególności poszycie oraz powłoka lakiernicza wymagały naprawy i odnowienia. Przeprowadzenie renowacji jest działaniem przedłużającym żywotność eksponatu, a zarazem zwiększającym jego atrakcyjność dla zwiedzających. Obiekt ma znaczną wartość historyczną i muzealną w skali. Śmigłowiec jest usytuowany w reprezentacyjnym miejscu Muzeum, przez co będzie stanowił dobrą wizytówkę instytucji, ponieważ jest też widoczny z zewnątrz, z okolic Pomnika Bohaterskim Lotnikom Dęblińskiej Szkoły Orląt. Po przeprowadzeniu prac i uzupełnieniu wyposażenia będzie możliwe udostępnienie obiektu dla zwiedzających także w zakresie prezentacji wnętrza w sezonie letnim. Renowacja będzie pomocna w jego zachowaniu na wiele lat, a została wykonana przez firmę Bogusława Filiksa. Ustawienie wielotonowej maszyny na miejscu jej stałej ekspozycji było zadaniem ciężkim i niebezpiecznym ze względu na wagę oraz bliskość innych obiektów. Pomogli w tym żołnierze z 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

Szczegółowy zakres prac objął kilka etapów. Pierwszym z nich było przygotowanie śmigłowca do remontu, w tym między innymi: demontaż foteli z kabiny na potrzeby gruntownego oczyszczenia i odtworzenia oryginalnej malatury; mycie kadłuba; oczyszczenie oraz poddanie obróbce galwanicznej silnie skorodowanych wkrętów, elementów stalowych. Następnie nastąpiła odbudowa i naprawa brakujących, bądź zniszczonych elementów śmigłowca. Ważne były prace malarskie, które pozwoliły przywrócić maszynie blask z czasów jej służby w Wojsku Polskim oraz zabezpieczyć przed korozją na kolejne lata prezentacji w Muzeum. Malowanie objęło wnętrza kabiny, elementów silnika, foteli, zgodnie z dokumentacją techniczną; malowanie kadłuba podkładem, a następnie lakierem w kolorach i wzorze malowania zgodnym z oryginałem; malowanie szachownic, numerów taktycznych, napisów eksploatacyjnych i grafik; malowanie tła i wnęk podwozia zgodnie z oryginałem.
 
Renowacja była jednym z zadań wpisanych do planu działalności Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie na bieżący rok, a została sfinansowana ze środków budżetowych dęblińskiej instytucji. Kolejnym krokiem do skompletowania śmigłowca Mi-14 PS będzie pozyskanie przekładni do montażu łopat wirnika głównego. Starania o nie są prowadzone od lat, ale ze względu na służbę tych śmigłowców w Wojsku Polskim, było to zadanie bardzo trudne do zrealizowania. Po niedawnych intensywnych zabiegach dyrekcji Muzeum wydaje się, że muzealnicy są na ostatniej prostej do osiągnięcia tego celu. Wszystkim zaangażowanym w prace przy Mi-14 PS serdecznie dziękują.
 
Śmigłowiec Mi-14PS może zabrać na pokład do 19 rozbitków (na noszach 9). Jest wyposażony jest w środki ratownicze (kamizelki, radiostacje ratownicze, nosze) oraz w dźwig burtowy z wciągarką elektryczną ŁPG-300 o udźwigu 300 kg przeznaczoną do podnoszenia lub opuszczania ludzi i ładunków. Podnoszenie rozbitków może się odbywać za pomocą pętli ratowniczej, kosza ratowniczego oraz noszy. Śmigłowiec może wodować i przyjąć rozbitków na pokład bezpośrednio z powierzchni wody. Poza tym przystosowany jest do holowania tratw i łodzi ratunkowych. Na podwieszeniu zewnętrznym może przenosić do 3000 kg ładunku.

Więcej zdjęć śmigłowca po renowacji na stronie muzeumsp.pl

Tekst: J. Mitek
Zdjęcia: K. Kasprzak, J. Mitek

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony