Przejdź do treści
Źródło artykułu

KZPP

Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, iż w jego siedzibie odbyło się 46 posiedzenie Komitetu Zarządzania Przestrzenią Powietrzną.

W posiedzeniu Komitetu, powołanego Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 września 2008 r. w sprawie Komitetu Zarządzania Przestrzenią Powietrzną oraz ustalenia zakresu jego działania (Dz. U. Nr 173, poz. 1074), uczestniczą przedstawiciele ministrów właściwych do spraw transportu i spraw wewnętrznych, Ministra Obrony Narodowej, Prezesa ULC, Dowódcy Sił Powietrznych i Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz środowisk lotniczych – wg potrzeb, na zaproszenie Przewodniczącego Komitetu.

Podczas posiedzenia:

  • Omówiono sprawozdanie z działalności Zespołu do rozpatrzenia możliwości podniesienia wysokości na trasach dolotowych VFR do lotnisk Warszawa-Okęcie i Warszawa-Babice. Podziękowano członkom Zespołu za podjęcie się prób rozwiązania szeregu spraw systemowo związanych z tym problemem, ale zwrócono uwagę na to, że najistotniejszej kwestii dotyczącej możliwości podniesienia wysokości na trasach dolotowych VFR nie przedstawiono. Sprawozdanie będzie uzupełnione o informacje: co należy zrobić, by podniesienie owej wysokości było możliwe. Przewodniczący Zespołu zorganizuje w najbliższym czasie spotkanie problemowe, które w konsekwencji pozwoli na powtórne opracowanie pisemnego sprawozdania wraz z właściwymi merytorycznymi wnioskami i przedstawienie go na następnym posiedzeniu KZPP.

  • Przedstawiono informację o elastycznym wykorzystania wydzielanych dla potrzeb m.in. ćwiczeń i zawodów szybowcowych stref przestrzeni powietrznej (EA), stanowiącą odpowiedź na zapytanie Zespołu Lokalizacji Zagrożeń w Lotnictwie Cywilnym. Stwierdzono, że nie było podstaw do wprowadzenia ograniczeń dla wykonania lotów IFR w te strefy co do których Zespół miał zastrzeżenia. W strefach EA wydzielanych w celu przeprowadzenia np. zawodów szybowcowych obowiązuje klasa G. Zgodnie z praktyką światową nie powinno się ograniczać lotów IFR w tego typu przestrzeni, a jedynie publikować ostrzeżenia nawigacyjne informujące o występowaniu zwiększonej aktywności lotniczej. W ten sposób bezpieczeństwo lotów będzie zapewnione. Stąd postulowane przez Zespół Lokalizacji Zagrożeń w Lotnictwie Cywilnym zastrzeżenia nie znajdują odzwierciedlenia w aktualnych przepisach, jak również w praktyce PAŻP.

  • Przedstawiono informację o postępie prac nad analizą bezpieczeństwa w projektowanym rozwiązaniu zezwalającym wojskowym statkom powietrznym na wykonywanie lotów w niekontrolowanej przestrzeni powietrznej klasy G z prędkością większą niż 250 węzłów. W Dowództwie Sił Powietrznych został powołany zespół, którego zadaniem jest przeprowadzenie analizy bezpieczeństwa na podstawie wzorca otrzymanego od Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Do końca listopada zostaną zebrane opinie, a do końca 2009 r. ma być gotowa wspomniana analiza bezpieczeństwa.

  • Przedstawiono informację o projektowanej w poprzednich latach ustawie o lotnictwie państwowym, która aktualnie ze względu na bardzo intensywne prace nad nowelizację ustawy Prawo lotnicze nie jest przedmiotem spotkań zainteresowanych resortów. MON podejmie się - po zakończeniu ww. prac - powołania zespołu, którego zadaniem będzie stworzenie projektu ustawy o lotnictwie państwowym, jeśli tylko przedstawiciele DSP i MSWiA wyrażą chęć wzięcia udziału w pracach takiego zespołu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony