Raport wstępny PKBWL z wypadku samolotu UL CH-601 Zodiak w miejscowości Lipowa
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport wstępny 2025-0108 z wypadku samolotu UL CH-601 Zodiak (znaki rejestracyjne OK-LUA60), do którego doszło 9 września 2025 r., w miejscowości Lipowa.
W raporcie 2025/0108 czytamy:
W dniu 9 września 2025 r., w godzinach porannych, na lądowisko w Lipowej przybyli dwaj miejscowi piloci, z zamiarem wykonania lotu samolotem CH-601 „Zodiak” o znaku rozpoznawczym OK-LUA60. Samolot był własnością jednego z nich. Na co dzień był przechowywany w hangarze, na lądowisku. Prawdopodobnie, zamierzonym celem pilotów był lot na jedno z lotnisk w Republice Czeskiej, położone kilkadziesiąt kilometrów na zachód od Bielska Białej.
W dniu zdarzenia, do godzin przedpołudniowych, nad całą Kotliną Żywiecką, w tym nad położonym w jej obrębie lądowiskiem w Lipowej, zalegały gęste mgły.
Bardziej szczegółowy opis warunków atmosferycznych jakie panowały podczas startu samolotu podany został w pkt. 4.4. tego raportu.
Okoliczności startu samolotu, który uległ wypadkowi o godz. 9.34 LMT , Komisja ustaliła na podstawie zapisów z dwóch kamer CCTV, znajdujących się na terenie lądowiska (na budynku administracyjnym) oraz w oparciu o zeznania świadków.
Kamera nr 1, umiejscowiona na północnej ścianie budynku przy lądowisku, zarejestrowała otwarcie wrót hangaru i wyciąganie z niego samolotu. Następnie, na nagraniu widoczny jest przegląd samolotu do lotu, wykonywany przez jedną osobę, zajmowanie miejsca w kabinie przez dwie osoby, uruchomienie i próba silnika oraz odkołowanie do startu:
- godz. 9:08 otwarcie drzwi i wyhangarowanie samolotu;
- godz. 9:15 jeden z pilotów, właściciel samolotu (który następnie zajął miejsce po lewej stronie w kokpicie) obszedł samolot dookoła;
- godz. 9:17 piloci zajęli miejsca w kabinie;
- godz. 9:18:40÷50 uruchomienie silnika i rozpoczęcie próby
- godz. 9:27:00 – odkołowanie do miejsca startu.
Kamera nr 2, umiejscowiona na zachodniej ścianie budynku, także zarejestrowała odkołowanie samolotu w kierunku „na zachód”:
- godz. 9:27:12 odkołowanie na zachód.
Start nastąpił z zachodniego skraju trawiastej drogi startowej, na kierunku 063o.
O godz. 9:32:00 kamera nr 2 nagrała odrywający się od ziemi, po rozbiegu, samolot, a następnie fazę rozpędzania i początkowego wznoszenia.
O godz. 9:32:08 kamera nr 1 uchwyciła samolot, przelatujący nad wschodnią granicą lądowiska. Znajdował się on na wysokości około 15÷17 m nad lądowiskiem, na wyraźnym wznoszeniu, przechylony o kilka stopni na lewe skrzydło, z odchyłką kursu w lewo od osi startu (na NE).
Około 2 minuty po starcie samolot zderzył się z ziemią na sąsiadującym z lądowiskiem polu i natychmiast zapalił. Zderzenie nastąpiło na kierunku około 190o. Świadkowie, którzy po 2÷3 minutach dobiegli do miejsca wypadku, nie byli w stanie gasić pożaru.
Powiadomili służby ratownicze. Na miejsce zdarzenia zadysponowano 6 zastępów straży pożarnej oraz karetki pogotowia ratunkowego. Po ugaszeniu pozostałości wraku, w wypalonym kokpicie strażacy odnaleźli ciała dwóch ofiar.
Uszkodzenia statku powietrznego:
Samolot został całkowicie zniszczony. Obszar śladów na ziemi jest niewielki i obejmuje naruszony hummus oraz pas wypalonej trawy.
Oba skrzydła oddzieliły się od kadłuba, a ich struktura wewnętrzna (dźwigary, żebra, nitowane wzmocnienia) została znacząco naruszona bądź zniszczona. Cała część spływowa prawego skrzydła oderwała się od dźwigara. Zbiorniki paliwowe, pod wpływem zderzenia z ziemią, wybudowały się całkowicie z kesonów i znalazły się poza skrzydłami. Zbiorniki te uległy rozerwaniu, a rozlane z nich paliwo podsycało pożar.
Zespół napędowy wraz z łożem oraz ścianą ogniową oddzielił się od kadłuba. Jedna z łopat kompozytowego śmigła odłamała się przy uderzeniu o ziemię i znajdowała kilka metrów od wraku. Dwie pozostałe łopaty pozostały na piaście. Poza złamaniem trzonu jednej z łopat, żadna z nich nie nosiła śladów uszkodzeń mechanicznych.
Obciążenia udarowe i cieplne spowodowały m.in. oderwanie, rozerwanie i częściowe stopienie się gaźników – leżały one osobno. Kokpit (kabina załogi) uległa całkowitej destrukcji oraz wypaleniu.
Informacje meteorologiczne
Pełne informacje o pogodzie w chwili zdarzenia oraz analiza wpływu warunków pogodowych na zdarzenie podane zostaną w raporcie końcowym.
W dniu wypadku, w godzinach nocnych i przedpołudniowych, na obszarze Kotliny Żywieckiej tworzyły się gęste mgły. Ograniczały one widzialność w poziomie i w pionie do kilkudziesięciu metrów.
Mgła jest częstym zjawiskiem na Żywiecczyźnie i wiąże się z obecnością zbiornika wodnego – Jeziora Żywieckiego na rzece Sole. Jezioro oddalone jest od Lipowej zaledwie o kilka kilometrów, na wschód. Brak ruchu powietrza prowadzi do zastoisk i koncentracji mgły w obniżeniach terenu.
Warunki do wykonywania lotów z lądowiska w Lipowej, w godzinach porannych w dniu 9 września 2025 r., były skrajnie złe. Pogodę obrazują zdjęcia z kamer zainstalowanych na lądowisku. Szacowana widzialność pozioma w chwili startu samolotu wynosiła – na kierunku startu – najwyżej 200 m.
Planowane działania PKBWL :
- Pozyskanie dokumentacji wyszkoleniowej pilota/pilotów oraz dokumentacji samolotu – działania prowadzone są we współpracy z Prokuraturą Rejonową w Żywcu.
- Analiza czynników pogodowych i ich wpływu na przebieg zdarzenia.
- Określenie czynników ludzkich, które mogły przyczynić się do zdarzenia.
- Opracowanie Projektu Raportu Końcowego.
- Konsultacje Projektu Raportu Końcowego.
- Publikacja Raportu Końcowego
Pełny raport wstępny 2025/0108 dostępny jest tutaj (LINK)



Komentarze