Przejdź do treści
Źródło artykułu

ICAO odrzuciła naciski branży lotniczej odnośnie podwyższenia limitu wieku pilotów do 67 lat

Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO), organ ONZ ds. lotnictwa, odrzuciła naciski branży lotniczej na podniesienie obowiązkowego wieku emerytalnego pilotów z 65 do 67 lat. Propozycja ta została poparta przede wszystkim przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA), które argumentowało, że podniesienie limitu nawet o dwa lata mogłoby mieć duży wpływ na zmniejszenie niedoboru pilotów.

IATA argumentowała, że zmiana ta złagodzi presję na siłę roboczą bez uszczerbku dla bezpieczeństwa. Wskazano na kraje takie jak Kanada i Australia, w których nie ma sztywnego limitu wieku, a o uprawnieniach pilota decydują oceny zdolności do lotu. W rezultacie, jak twierdzi organizacja, podniesienie limitu wieku jedynie ujednolici globalne standardy ICAO, upraszczając przepisy i stabilizując zatrudnienie pilotów w okresie rosnącego zapotrzebowania.

Związki zawodowe pilotów zdecydowanie sprzeciwiły się temu posunięciu. Stowarzyszenie Pilotów Linii Lotniczych (ALPA) ostrzegło, że wydłużenie wieku emerytalnego może zwiększyć ryzyko zdrowotne i poznawcze, potencjalnie zagrażając bezpieczeństwu. ALPA powołało się również na podobne propozycje w Stanach Zjednoczonych, które zostały odrzucone w zeszłym roku, kiedy Kongres zdecydował o utrzymaniu obecnego limitu wieku na mocy ustawy FAA Reauthorization Act z 2024 r.

Argumenty związku zyskały popularność w Zgromadzeniu ICAO, prowadząc do wniosku, że nie ma wystarczających dowodów medycznych uzasadniających podniesienie limitu. „ALPA wyraża uznanie dla ICAO za potwierdzenie, że obecny stan wiedzy medycznej i dostępne dane nie uzasadniają podniesienia wieku emerytalnego pilotów” – powiedział prezes międzynarodowej organizacji, kapitan Jason Ambrosi.

„ALPA docenia zaangażowanie Sekretariatu ICAO w udoskonalenie procedur generowania i analizy danych w celu wzmocnienia i harmonizacji globalnego systemu zarządzania ryzykiem medycznym w lotnictwie”, dodał.. Orzeczenie ICAO utrzymuje globalny wiek emerytalny pilotów na stałym poziomie 65 lat, potwierdzając tym samym jej długoletnie stanowisko, że bezpieczeństwo jest ważniejsze od elastyczności siły roboczej. Organizacja zobowiązała się również do udoskonalenia swoich systemów gromadzenia danych medycznych i oceny ryzyka.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony