Kwietniowy, dwusetny Przegląd Lotniczy
Jubileuszowy, grubszy niż zwykle, kwietniowy numer Przeglądu Lotniczego już w salonach prasowych i u prenumeratorów, a w nim m. in.:
EGNOS – to działa!
Na naszych oczach dokonuje się jedna z największych rewolucji w lotniczej nawigacji – oto wchodzi w użycie system, który umożliwia podejścia do lądowania na nieoprzyrządowanych lotniskach przy minimach zbliżonych do minimów dla ILS kategorii I. O tym czym jest EGNOS i czego można się spodziewać po jego wprowadzeniu, przeczytasz w kwietniowym numerze PLAR. A pilotom w kokpicie podczas testowych podejść towarzyszył niezawodny aparat fotograficzny Andrzeja Rutkowskiego
PLAR - 200 numerów czasopisma o lataniu
Najnowszy numer PLAR jest już dwusetnym numerem naszego magazynu, który trafia do polskiej społeczności lotniczej. Ponadto rok 2011 jest rokiem osiemnastych urodzin „Przeglądu Lotniczego Aviation Revue” – jest on już więc czasopismem pełnoletnim. Jako sprawca całego zamieszania, Krzysztof Krawcewicz spogląda wstecz i snuje refleksje o tym, jak przez te lata „Przegląd” wraz z polskim lotnictwem ewoluował, w jakich okolicznościach powstał i dzięki czemu uzyskał swoją pozycję opiniotwórczego czasopisma dla pilotów. Cała historia bez ściemy i przynudzania na jednej stronie w PLAR 4/2011.
Czekając na giganta
To budujące – na własne oczy przekonać się ile osób w zimny, pochmurny, marcowy ranek, nie bacząc na wszechobecne błoto przyszło pod płot Okęcia tylko po to, by zobaczyć... samolot! 19 marca 2011 r. w porcie lotniczym im. Fryderyka Chopina po raz pierwszy wylądował Airbus A380,
przyciągając tłumy miłośników lotnictwa. Wydarzenie zrelacjonował dla czytelników PLAR niezrównany narrator Miłosz Rusiecki.
Nie wleć tam, gdzie nie trzeba
Czy zdarzyło Ci się kiedyś wlecieć w CTR albo TMA, mimo że wcale tego nie planowałeś? Bez uzgodnienia przeciąć MATZ albo TRA? No właśnie. Przynajmniej raz zdarzyło się to już prawie każdemu. I to nie tylko w naszym kraju... Aby opracować skuteczne działania zaradcze, istotne jest zbadanie każdego przypadku wtargnięcia. Dlatego warto mieć świadomość, że jeżeli pilotowi przytrafi się wtargnięcie, informator FIS lub kontroler ruchu lotniczego ma obowiązek napisać raport, a wnioski z niego pomogą dokonać zmian w strukturach przestrzeni powietrznej, programach szkolenia czy ulepszyć lotnicze mapy. O wnioskach jakie wyciągnęła Eurocontrol z analizy statystycznej wtargnięć pisze Andrzej Rutkowski.
Alaska – kraina lotników
Nasz stały korespondent w USA Jerzy Orkiszewski na co dzień lata w Kalifornii i jest przyzwyczajony do powszechności GA. Jednak nawet na nim wrażenie zrobiła wszechobecność lotnictwa na Alasce, gdzie bez samolotu po prostu trudno myśleć nie tylko o podróżowaniu, ale i codziennym życiu. Zawarta w PLAR 4/2011 relacja z wyprawy na Północ może być dobrą inspiracją i źródłem informacji dla czytelników szukających ciekawych miejsc do latania.
Pierwszy samodzielny – kiedy?
Stres pilota-ucznia związany ze zbliżającym się momentem lotu samodzielnego wpływa hamująco na postępy szkolenia i często doprowadza szkolonego do rezygnacji ze swoich lotniczych planów. A może program szkolenia można zmienić tak, by przed pierwszym wypuszczeniem go samodzielnie na krąg zapewnić mu znacznie większe doświadczenie, zmniejszające jego obciążenie psychiczne i pozwalające poradzić sobie, jeśli coś pójdzie nie tak? Owszem, można i warto, mało tego, to już działa – pisze w kwietniowym PLAR instruktor Bolesław Kozłowski.
Virus jest zaraźliwy
Pipistrel Virus SW100 – nowa wersja znanej konstrukcji o zmniejszonej rozpiętości skrzydeł – zyskuje coraz liczniejszych zwolenników. Nic dziwnego, bo ten zaawansowany technicznie ultralajt ze Słowenii ma wiele zalet i nawet w swojej krótkiej historii dwukrotnie zwyciężył w konkursie NASA na najbardziej efektywny lekki samolot. Virusa SW100 przedstawia w kwietniowym PLAR Marcin Wiśniewski, a artykuł wzbogacają nasze zdjęcia air-to-air (patrz okładka).
Ameryka – tam też robią akrobacje
Do tej pory pisaliśmy o wyprawach do USA głównie na szkolenie podstawowe, do IFR, na wielosilniki, do licencji zawodowej, czy też po budowanie nalotu. Na łamach PLAR 4/2011 Łukasz Drózda przekonuje, że Stany to także dobry adres, gdy chcemy uczyć się lotniczej akrobacji, wspierając tę tezę garścią osobiście zebranych doświadczeń.
Na kłopoty – „Delta”
„Delta“ to w lotniczym alfabecie litera „D“ – od tego słowa rozpoczynają się znaki wywoławcze statków powietrznych zarejestrowanych w Niemczech. Przytaczając swoje doświadczenia z samolotem zakupionym za Odrą, Piotr Patalas zauważa, że postępowanie związane z rejestracją samolotu jest w Niemczech zadziwiająco proste i bezstresowe dla petenta. Artykuł polecamy uwadze lotników i... osób odpowiedzialnych za organizację pracy ULC.
Hiszpania, słońce i... Ela
Pierwotne założenie wyprawy było takie, by pojechać na szkolenie z zakresu obsługi i napraw wiatrakowca ELA, a jeśli starczy czasu, polatać w pięknych okolicznościach hiszpańskiej przyrody. Kamil Antkowiak zrealizował swój cel z nawiązką, przywożąc z Hiszpanii lotnicze doświadczenia i wspomnienia niezwykłej atmosfery południa Europy, którymi dzieli się z czytelnikami PLAR.
Jak pobić rekord?
Pisaliśmy ostatnio o rekordowych lotach Polaków za oceanem. Jednak aby ustanowić szybowcowy rekord, wcale nie trzeba... wyjeżdżać z Polski. Mirosław Majchrzak udowadnia, że Polak potrafi to zrobić na polskim szybowcu, startując z polskiego lotniska.
Twoje pierwsze zawody PPG
Starty w zawodach PPG niekoniecznie musi oznaczać dążenie do zwycięstwa – to także doskonała okazja do zweryfikowania i podniesienia własnych umiejętności – pisze w kwietniowym PLAR Krzysztof Romicki
Bez napędu ani rusz
Sezon paralotniowy można uznać za otwarty, czego widomym znakiem jest fakt, że Paragiełda 2011 już za nami. Nazwę imprezy uzupełniono w tym roku o słowa „Targi lotnictwa lekkiego”, co oznacza, że jej formuła nie wyczerpała się, lecz poszerzyła. Co ciekawego można było zobaczyć na warszawskich targach – tym przeczytasz w najnowszym Przeglądzie Lotniczym.
Zawody u szejka
Dubaj to jedno z wyjątkowych miejsc na Ziemi, w którym skoki ze spadochronem są naprawdę niezapomnianym przeżyciem – można sobie to uświadomić, czytając relację Agnieszki Wiesner z wyjazdu do Dubaju na drugie Międzynarodowe Zawody Spadochronowe w skokach na celność lądowania.
...a oprócz tego, jak co miesiąc, solidna porcja lotniczych aktualności z kraju i ze świata, kalendarium imprez lotniczych, porady lekarza-orzecznika, a także artykuł wstępny Naczelnego, w którym Krzysztof Krawcewicz u progu sezonu przypomina o sprawach bezpieczeństwa, oraz „Wiosenne porządki” – felieton Piotra Długiewicza o tym, jakie znaczenie ma tzw. recurrent training dla podtrzymania kluczowych nawyków i umiejętności, nierzadko mających wagę... życia.
Zapraszamy do lektury,
Redakcja PLAR
Komentarze