Kraków: Pierwsze szklane elementy terminalu w montażu
Na stalowej konstrukcji pryzmatu przed nowym terminalem krakowskiego lotniska montowane są pierwsze szklane elementy. To nowa, frontowa część budynku, która ma stać się znakiem identyfikującym krakowski port lotniczy. Bryła ta, wraz z mocno wychyloną od pionu elewacją, mają dodać budynkowi dynamizmu i ekspresji.
W pierwszym etapie prac wykorzystane zostanie ponad 2 tys. metrów kwadratowych szkła. Docelowo pryzmat będzie elementem elewacji zarówno przed dotychczasowym, jak i nowym terminalem. Całość ma być gotowa dla pasażerów w lipcu 2015 r.
Terminal po rozbudowie zwiększy swoją przepustowość do 1800 osób odlatujących i 1800 osób przylatujących na godzinę. Nowa część obiektu z już istniejącą ma stworzyć budynek o jednolitej strukturze przestrzenno-funkcjonalnej.
Pasażerowie będą mieli do dyspozycji nową strefę odpraw biletowo-bagażowych, która znajdzie się częściowo w obecnej hali odbioru bagażu, częściowo jednak połączona zostanie z nową przestrzenią. Łącznie zaprojektowano 34 stanowiska odpraw check-in oraz stanowisko odpraw bagażu ponadgabarytowego i stanowisko odpraw VIP. Dla pasażerów przylatujących do dyspozycji oddana zostanie przestronna sala odbioru bagażu, zaprojektowana, tak jak wcześniejsza, na poziomie 0, w nowej, wschodniej części terminalu.
Na pierwszym piętrze zaplanowano scentralizowaną strefę kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu podręcznego we wszystkich kierunkach. Po rozbudowie w terminalu znajdzie się docelowo 18 gate'ów i nowe poczekalnie połączone przejściami nadziemnymi z trzema wieżami przyrękawowymi. Początkowo zamontowane zostaną dwa rękawy do obsługi samolotów. Docelowo może ich jednak być aż pięć.
Integralną częścią rozbudowywanego obiektu będzie kładka, która stworzy nadziemne, kryte przejście piesze, łączące poziom +1 terminalu z istniejącym garażem wielopoziomowym, stacją kolejową oraz hotelem.
Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma Astaldi. Wartość prac wynosi 368,88 mln zł.
Komentarze