Przejdź do treści
Źródło artykułu

Wojskowy śmigłowiec przez miesiąc będzie zastępował maszynę TOPR

Wojskowy śmigłowiec z 33. Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu od piątku do połowy grudnia będzie pełnił dyżur w Tatrach, zastępując ratowniczego Sokoła Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, który w tym czasie przejdzie przegląd techniczny.

Jak poinformował w piątek TOPR, śmigłowiec TOPR przechodzi cykliczny remont, dlatego przez najbliższe cztery tygodnie tatrzańscy ratownicy będą wspierani przez załogę z 33. Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu wykorzystującą śmigłowiec W-3 Sokół w wersji SAR (poszukiwawczo-ratowniczej).

Według przekazanych informacji, wojskowy śmigłowiec na Tatrami można było podziwiać już w ostatnim tygodniu października, kiedy miało miejsce zgrywanie załóg. Był to cykl szkoleń mających na celu przygotowanie do wspólnych działań ratowniczych.

Tatrzańscy ratownicy zaczęli używać śmigłowca podczas akcji ratowniczych na początku lat 70. Wówczas w okresie wzmożonego ruchu turystycznego śmigłowiec radzieckiej konstrukcji Mi-2 zaczął okazjonalnie stacjonować w Zakopanem. Na stałe - w sezonie letnim i zimowym - helikopter pojawił się pod Tatrami w 1975 r. Wówczas bazę zakopiańską obsługiwał zespół ratownictwa z Krakowa.

Od początku lat 90. TOPR dysponuje własnym śmigłowcem Sokół, którego ratownikom podarowała kancelaria prezydenta Lecha Wałęsy. W 1994 r. podczas działań ratowniczych maszyna uległa katastrofie w Dolinie Olczyskiej, w której zginęło dwóch pilotów i dwóch ratowników.

Po półtorarocznej przerwie śmigłowiec wrócił pod Tatry i jest niezstąpiony podczas wysokogórskich akcji. Kilkuminutowy lot śmigłowca zastąpił wielogodzinne wyprawy ratownicze, dzięki czemu znacznie skrócił się czas dotarcia do poszkodowanych.

We wrześniu br. TOPR poinformował, że planuje zakup nowego śmigłowca ratowniczego, który w perspektywie kilku lat zastąpi obecnie używaną maszynę W-3A Sokół. Zakup nowej maszyny przewidziany jest na lata 2029–2030, ponieważ procedury rynkowe i prawne, a także konieczność przeszkolenia całej załogi w zakresie obsługi nowego typu statku powietrznego zajmą około 4–5 lat.

Równolegle planowany jest przegląd główny, remont i modernizacja śmigłowca W-3A Sokół w latach 2026–2027. Prace te mają być zorganizowane tak, by przestoje były jak najkrótsze. W czasie serwisowania wsparcia w akcjach ratunkowych udzieli Lotnictwo Wojska Polskiego. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Komentowanie tego niusa zostało z automatu wyłączone. Jeśli chciałbyś/-abyś je skomentować prosimy o maila na adres wspolpraca@dlapilota.pl

Nasze strony