Przejdź do treści
Źródło artykułu

Konsultacje ULC w spr. projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze (UC161)

20 stycznia br., na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego został opublikowany projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze (UC161). Projekt powyższej ustawy znajduje się w wykazie prac Rady Ministrów pod pozycją UC161. Co istotne dla środowiska lotniczego, w przedstawionym projekcie zabrakło mowy o Systemie Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS). Zapraszamy do zapoznania się z w/w dokumentem.


UZASADNIENIE:

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze ma na celu wykonanie rozporządzenia Komisji (UE) nr 255/2010 z dnia 25 marca 2010 r. ustanawiającego wspólne zasady zarządzania przepływem ruchu lotniczego (Dz. Urz. UE L 80 z 26.03.2010, str. 10, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 255/2010”.

Projektowany art. 67d ust. 1 zd. 2 ustawy przewiduje, że w kosztach związanych z zadaniami finansowanymi z opłat za koordynację nie mogą być uwzględniane kary pieniężne, o których mowa w przepisach ustawy – Prawo lotnicze. Uzasadnieniem takiego rozwiązania jest uniemożliwienie podmiotowi, na który została nałożona kara pieniężna, zrekompensowania poniesionej kary poprzez podniesienie kosztów stanowiących podstawę ustalenia pobieranych opłat. Analogiczne rozwiązanie zostało zaproponowane w nowo dodanych art. 75 ust. 6 oraz art. 130 ust. 12 ustawy, które odnoszą się kolejno do opłat lotniskowych i nawigacyjnych. 

Projektowany art. 67fa ust. 1 ustawy nakłada natomiast na podmiot zarządzający przepływem ruchu lotniczego, o którym mowa w art. 2 pkt 5 rozporządzenia nr 255/2010, obowiązek przedstawiania na wniosek koordynatora lub zarządzającego lotniskiem, w porcie lotniczym, w którym wprowadzono koordynację rozkładów lotów, bez zbędnej zwłoki, nie później niż zostanie wykonany lot, przyjętego planu lotu, który dotyczy tego lotniska. Z uwagi na obowiązek nałożony na każde państwo członkowskie w art. 9 ust. 1 zd. 1 rozporządzenia nr 255/2010, z którego wynika, że gwarantuje ono, że na wniosek koordynatora przydziałów czasu na start lub lądowanie w porcie lotniczym lub organu zarządzającego koordynowanym portem lotniczym centralny organ odpowiedzialny za ATFM lub lokalny organ ATFM składają tym podmiotom przyjęty plan lotu dla lotu wykonywanego w danym porcie lotniczym przed wykonaniem danego lotu, wprowadzenie powyższej regulacji jest niezbędne. Rozporządzenie nr 255/2010 nie precyzuje komu dostęp ten ma przysługiwać. W związku z tym, istnieje konieczność nałożenia ww. obowiązków na właściwe organy, jak również doprecyzowania katalogu podmiotów uprawnionych do wglądu do planów lotów, o których mowa wyżej.

W projektowanym art. 67fa ust. 2 ustawy przewiduje się zapewnienie przez zarządzającego lotniskiem lub koordynatora dostępu do posiadanego planu lotu Prezesowi Urzędu, podmiotom, o których mowa w art. 77 ust. 1 ustawy, właściwym organom kontroli ruchu lotniczego oraz innym użytkownikom statków powietrznych. Powyższa regulacja stanowi wykonanie art. 9 ust. 1 zd. 2 rozporządzenia nr 255/2010, zgodnie z którym „Koordynatorzy przydziałów czasu na start lub lądowanie w porcie lotniczym lub organy zarządzające koordynowanymi portami lotniczymi umożliwiają dostęp do przyjętych planów lotu złożonych przez centralny organ odpowiedzialny za ATFM lub lokalny organ ATFM”.

Zmiana art. 209c ust. 1 ustawy wynika z faktu, że dotychczas załącznik nr 3 do ustawy regulował co prawda wysokość kary pieniężnej za naruszenie obowiązku, o którym mowa w art. 6 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 552/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie interoperacyjności Europejskiej Sieci Zarządzania Ruchem Lotniczym (Dz. Urz. UE L 96 z 31.03.2004, str. 26, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 46, z późn. zm.), brak było jednak przepisu materialnego umożliwiającego nałożenie takiej kary.

W art. 209c ust. 2 i 3 określono katalog administracyjnych kar pieniężnych za stwierdzenia naruszenia obowiązków nałożonych na podmioty objęte rozporządzeniem nr 255/2010 w zakresie przestrzegania zgodności planów lotu z przydziałami czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych, postępowania w razie wystąpienia zdarzeń krytycznych, monitorowania zgodności ze środkami ATFM oraz spełniania wymogów dodatkowych. Wprowadzenie kar za naruszenia ww. obowiązków umożliwia pełną realizację  art. 15 rozporządzenia nr 255/2010, który obliguje państwa członkowskie do ustanowienia przepisów krajowych w zakresie skutecznych, proporcjonalnych i odstraszających sankcji za naruszenie przepisów tego rozporządzenia. Brak regulacji w zakresie sankcji jest przedmiotem licznych wystąpień Komisji Europejskiej, co dodatkowo uzasadnia niezwłoczne ich uchwalenie.

Projektowane art. 209ua i art. 209ub mają na celu zapewnienie skutecznego realizowania obowiązków, o których mowa w projektowanym art. 67fa ust. 1 i 2, poprzez wprowadzenie adekwatnych, odstraszających sankcji za ich nieprzestrzeganie.

Zmiana art. 209w ust. 1 ustawy ma na celu objęcie zakresem tych przepisów  wprowadzanych sankcji, które również będą nakładane przez Prezesa Urzędu w drodze decyzji administracyjnych. Proponowany przepis art. 209w ust. 2 wskazuje natomiast przypadki, w których przy nakładaniu kar pieniężnych Prezes Urzędu powinien uwzględnić indywidualizację odpowiedzialności administracyjnej w zależności od zaistniałego stanu faktycznego. Indywidualizacja ta może znaleźć zastosowanie wyłącznie w przypadku kar wyrażonych „widełkowo”, wobec czego przepis odwołuje się wyłącznie do kar określonych w ten właśnie sposób.

Stosownie do art. 2 projektu, ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Regulacje zawarte w projektowanej ustawie nie stanowią przepisów technicznych w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.), zatem nie podlega ona notyfikacji.

Zgodnie z § 4 uchwały Nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulaminu pracy Rady Ministrów (M. P. poz. 979) projekt ustawy zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.

Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze (UC161)

Ocena Skutków Regulacji

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony