Konsultacje PAŻP: Zmiana klasyfikacji przestrzeni powietrznej w TMA Bydgoszcz do FL95
1. CEL
Koncepcja zmiany obejmuje zmianę klasyfikacji przestrzeni powietrznej w obrębie TMA Bydgoszcz do poziomu FL95.
2. ZAKRES PROPONOWANYCH ZMIAN:
W chwili obecnej przestrzeń powietrzna w obrębie TMA Bydgoszcz sklasyfikowana jest jako „C”. Planowana jest zmiana tej klasyfikacji na „D”, we wszystkich segmentach do FL95, bez zmiany ich granic poziomych i pionowych. Segment C TMA Bydgoszcz rozciągający się do FL135 powyżej poziomu FL95 pozostanie sklasyfikowany jako „C”.
W klasie D dozwolone są loty IFR i VFR i dla wszystkich lotów zapewnia się służbę kontroli ruchu lotniczego. Loty IFR są odseparowane od innych lotów IFR, a statki powietrzne wykonujące te loty otrzymują informacje o ruchu dotyczące lotów VFR oraz na żądanie rady dla zapobieżenia kolizji. Statki powietrzne wykonujące loty VFR otrzymują informacje o ruchu dotyczące wszystkich innych lotów oraz na żądanie rady dla zapobieżenia kolizji. Minima widzialności i odległości od chmur w VMC w klasie D są takie same jak dla klasy C. Przestrzeń klasy D zachowuje wymogi przestrzeni klasy C – złożenie planu lotu, uzyskanie zezwolenia ATC, utrzymywanie dwukierunkowej łączności radiowej z ATC. Wyjątkiem jest brak zapewniania separacji między lotami IFR i VFR. Po wprowadzeniu klasy D kontroler TWR będzie zobowiązany jedynie do udzielenia informacji o ruchu kolizyjnym i na żądanie rady dla zapobieżenia kolizji. Klasyfikacja przestrzeni „D” funkcjonuje obecnie w FIR EPWW w niektórych przestrzeniach TMA z zapewnianą proceduralną służbą APP – TMA Lublin, TMA Łódź, TMA Olsztyn, TMA Radom, TMA Rzeszów i TMA Zielona Góra. Równocześnie procedowana jest analogiczna zmiana dla TMA Szczecin.
Zgodnie z przepisami, w przypadku wszystkich lotów obowiązuje zezwolenie ATC oraz na wszystkie loty wymagane jest złożenie planu lotu (FPL).
3. UZASADNIENIE
Proponowana zmiana klasyfikacji przestrzeni wpłynie na poprawę efektywności wykonywania operacji lotów VFR i IFR. Klasa D oznacza dla GA więcej swobody w wykorzystaniu przestrzeni kontrolowanej, umożliwi pełniejsze wykorzystanie charakterystyki lotów VFR, eliminując przy tym częste wydłużanie tras lotów VFR ze względu na potrzebę zachowania separacji geograficznej.
Wprowadzenie klasyfikacji „D” w TMA Bydgoszcz do FL95 pozwoli na zwiększenie efektywności zapewniania służby APP podobnie, jak ma to miejsce dla innych lotnisk regionalnych, gdzie również dolna warstwa stref TMA jest sklasyfikowana jako „D” (m.in. TMA Łódź do 5500ft AMSL, TMA Lublin do FL95, TMA Olsztyn do FL95, TMA Radom do FL95, TMA Rzeszów do FL95, TMA Zielona Góra oraz w wojskowych MTMA).
Planowana data wejścia w życie: AIRAC 17.04.2025
Konsultacje zakończone.
Formularz konsultacyjny PAŻP dostępny jest tutaj (LINK). Wypełniony należy przesłać na adres: asm1@pansa.pl lub faksem na numer +48 22 574 57 29.
Głos w konsultacjach społecznych można oddać również za pomocą formularza poniżej. Państwa opinia zostanie bezpośrednio przekazana do PAŻP.
Komentarze