Przejdź do treści
Siły Powietrzne
Źródło artykułu

Komentarz do artykułu w dzienniku "Rzeczpospolita" o użyciu samolotów F-16

Na stronie Sił Powietrznych RP opublikowany został komentarz Wydziału Prasowego DSP do artykułu w dzienniku "Rzeczpospolita" o użyciu samolotów F-16. Poniżej publikujemy jego treść:

***

W nawiązaniu do artykułu pod tytułem „Piloci F-16: Szykujemy się do Afganistanu”, który ukazał się 30 marca br. w nr 75 dziennika „Rzeczpospolita” informuję, że w Siłach Powietrznych nie są prowadzone żadne działania, zmierzające do wysłania do Afganistanu polskich „Jastrzębi”.

W toku planowej działalności szkoleniowej Siły Powietrzne wykorzystują każdą sposobność do treningów oraz doskonalenia umiejętności pilotów. Tak też było w przypadku ćwiczeń taktycznych z wojskami pk. BAGRAM VII, które w ramach przygotowań VII zmiany PKW Afganistan były prowadzone przez Dowództwo Wojsk Lądowych. Piloci z 10. eskadry lotnictwa taktycznego w Łasku ćwiczyli element wsparcia z powietrza poddziałów lądowych.

Nie były to jedyne ćwiczenia, w których uczestniczyły polskie F-16 w minionym okresie.

W 2009 roku wydzielone jednostki wyposażone w „Jastrzębie” brały udział w najważniejszych NATO-wskich ćwiczeniach lotniczych, organizowanych we wrześniu w Danii BOLD AVENGER oraz w czerwcu w Szwecji LOYAL ARROW.

W największym międzynarodowym ćwiczeniu lotniczym pk. BOLD AVENGER organizowanym przez NATO w Europie uczestniczyła 10.elt z Łasku. Oprócz naszych samolotów w manewrach, które odbyły się w duńskiej bazie lotniczej Karup, wzięło udział kilkadziesiąt samolotów z kilkunastu państw członkowskich Sojuszu.

W marcu i maju 2009 roku piloci z 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego uczestniczyli i doskonalili swoje umiejętności w kursach lotniczych, organizowanych przez ośrodek TACTICAL LEADERSHIP PROGRAMME w bazie lotniczej Florennes, w Belgii. Każdy z nich trwał po cztery tygodnie. Piloci uczestniczący w kursach wykonali po piętnaście misji w ugrupowaniach lotniczych COMAO przy współpracy z samolotami wczesnego wykrywania oraz dowodzenia AWACS. Misje obejmowały szeroki zakres działań w różnych warunkach, zarówno w dzień, jak i w nocy z elementami tankowania powietrznego. Dzięki temu piloci nabyli doświadczenia we współdziałaniu oraz dowodzeniu ugrupowaniem COMAO.

Szkolenie w wykonywaniu lotów według procedur NATO realizujemy na codzień, Doskonalimy jego elementy w ramach programu Squadron Exchange. Piloci z Krzesin w czerwcu 2009 r. wykonywali misje w greckiej bazie lotniczej Souda Bay, natomiast eskadra z Łasku przebywała w grudniu 2009 r. w bazie lotniczej Torrejon w Hiszpanii. Oba dwustronne szkolenia pozwoliły na ugruntowanie wiedzy i zdobycie nowych doświadczeń oraz rozwijanie umiejętności wykonywania lotów w międzynarodowych ugrupowaniach.

F-16 aktywnie uczestniczą w treningach systemu obrony powietrznej NATO z udziałem samolotu E-3A AWACS i pod nadzorem NAPMO (NATO Airborne Early Warning & Control Programme Management Organisation). W treningach pk. FRUIT FLY (w 2010 roku pk. EAGLE TALON), załogi polskich samolotów bojowych F-16 oraz MiG-29, Su-22 oraz śmigłowców ratownictwa lotniczego SAR (Search And Rescue) ćwiczą we współpracy i pod kontrolą załóg E-3A.

Podczas ćwiczenia inspekcyjnego pk. „Bielik” w listopadzie 2009 r., 10. eskadra lotnictwa taktycznego przeszła pozytywnie kontrolę gotowości (Readiness Verification), uprawniającą do pełnienia od 1 stycznia 2010 r. dyżurów nadzoru powietrznego przestrzeni powietrznej Polski w systemie NATINADS.

W ćwiczeniu w warunkach zakłóceń elektronicznych pk. NEWFIP (NATO Electronic Warfare Force Integration Programme) w lipcu 2009 r. brały udział F-16 z Poznania wykonując misje air-to-air i air-to-ground, podobnie jak w innym ćwiczeniu pk. RARÓG 09 w październiku 2009 roku.

Polskie F-16 w marcu 2010 roku wzięły udział w treningu BRTE V (Baltic Region Training Event) – wykonując misje Air Policing.

ppłk Robert Kupracz
Wydział Prasowy DSP

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony