Przejdź do treści
10 lat Aliansu A6 (fot. PAŻP)

Dekada lotniczego Aliansu. Jubileusz A6 pod polskim przywództwem

Stworzenie Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej było celem powołanej 10 lat temu  kooperatywy najważniejszych europejskich dostawców usług powietrznych. Alians A6 świętował swój jubileusz. Od dwóch lat Grupie przewodniczy szef Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Janusz Janiszewski.

W ciągu ostatnich 10 lat nasi członkowie opracowali i wdrożyli nowe koncepcje operacyjne i technologie, które mają fundamentalne znaczenie dla celów Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrzne – powiedział prezes PAŻP podczas rocznicowego spotkania z szefami europejskich dostawców służb żeglugi powietrznej, które odbyło się we wtorek 22 czerwca.

Prezes PAŻP podziękował Grupie za osiągnięcia ostatnich lat i przypomniał o znaczeniu wspólnych inicjatyw dla budowy Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej. – Dziś, gdy lotnictwo zaczyna się odbudowywać po spustoszeniu, jakie w zostawiła pandemia, szczególnie istotne dla branży są wspólne inicjatywy, bo dzięki nim możliwe będzie realne wsparcie naszych partnerów linii lotniczych i szybszy powrót ruchu lotniczego do stanu sprzed pandemii – dodał prezes Janiszewski.

Jak przypomniano na spotkaniu, przez ostatnią dekadę Sojusz A6 współpracował, by zapewnić europejskiemu lotnictwu bezpieczną i zrównoważoną przyszłość  m.in. poprzez koordynowanie prac badawczo-rozwojowych i inwestycyjnych głównych dostawców służb żeglugi powietrznej w unijnym programie SESAR (Single European Sky ATM Research).

Wskazywano, że do najważniejszych osiągnięć Aliansu należy wprowadzenie rozszerzonego zarządzania przylotami (XMAN) i wolnej przestrzeni powietrznej w całej Europie; poprawa interoperacyjności w ramach europejskiego systemu kontroli ruchu lotniczego (ATM); współpraca z wiodącymi europejskimi liniami lotniczymi i portami lotniczymi   w zakresie modernizacji ATM poprzez SESAR Deployment Alliance; prowadzenie cyfryzacji od koncepcji do wdrożenia w celu zwiększenia automatyzacji i wydajności operacji powietrze-ziemia;  zapewnienie koordynacji działań instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej w odniesieniu do przyszłego europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym. Aktywności A6 to także działania na rzecz ułatwienia integracji bezzałogowych statków powietrznych na europejskim niebie.

W skład grupy A6 wchodzą najwięksi dostawcy służb żeglugi powietrznej w Europie – DFS (Niemcy), DSNA (Francja), ENAIRE (Hiszpania), ENAV (Włochy), NATS (Wielka Brytania) oraz COOPANS Alliance – sojusz obejmujący Austro Control (Austria), Croatia Control (Chorwacja), IAA (Irlandia), LFV (Szwecja),  Naviair (Dania) oraz NAV Portugal (Portugalia). W 2015 r. członkiem A6 została Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, natomiast w 2020 r. dołączył szwajcarski skyguide.

FacebookTwitterWykop

Nasze strony