Przejdź do treści
CSS-12 – wystawa i nowy eksponat (fot. Muzeum Lotnictwa Polskiego)
Źródło artykułu

CSS-12 – nowy zrekonstruowany eksponat dostępny od 10 marca w Muzeum Lotnictwa Polskiego

Kilkadziesiąt lat oczekiwania, pół roku intensywnych prac, długa droga od powietrznej 10-osobowej taksówki, przez plac zabaw, czeluści magazynów, aż po muzealny warsztat i zasłużone miejsce na zadaszonej ekspozycji "Skrzydła i Ludzie XX wieku" – taką drogę musiał przemierzyć unikatowy samolot CSS-12, a dokładnie wszystko co z niego zostało, czyli kabina pilotów.

Zrekonstruowany eksponat wraz z wystawą przedstawiającą jego dzieje można oglądać od 10.03.2022 r. w ramach stałej ekspozycji, na którą zaprasza Tomasz Kosecki – dyrektor w Muzeum Lotnictwa Polskiego.

CSS-12 jest samolotem wyjątkowym ze względu na swoją historię. Był to  prototyp małego, 10-miejscowego dwusilnikowego samolotu pasażerskiego, opracowany przez inż. Leszka Dulębę w Centralnym Studium Samolotów w Warszawie na przełomie lat 40. i 50.

Warto podkreślić, że był to pierwszy całkowicie metalowy samolot, skonstruowany i zbudowany po II wojnie światowej w Polsce, a jego pierwszy lot miał miejsce 22 listopada 1950 r. Prace nad nim wstrzymano na kilka lat z powodu zaangażowania całego przemysłu lotniczego w licencyjną produkcję samolotów bojowych i wznowiono w 1955 r.

"CSS-12 był udaną konstrukcją, ale ze względu na brak zapotrzebowania na samolot tej klasy i brak odpowiednich silników nie wszedł do produkcji seryjnej. Jedyny prototyp o znakach rejestracyjnych SP-BAR został skasowany w 1960 r., a jego znaczna część trafiła na….dziecięcy plac zabaw w Warszawie" – opowiada Jarosław Dobrzyński – kustosz i autor wystawy o eksponacie.

Na szczęście zachował się jednak przód kadłuba z kabiną pilotów, który trafił najpierw do Muzeum Techniki w Warszawie, a następnie do magazynów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Ostatecznie, po wieloletnim spoczynku, doczekał się uznania, a swoją opieką i kompleksowym remontem otoczyli go muzealni renowatorzy, którzy przez wiele miesięcy intensywnie pracowali nad rekonstrukcją kabiny i przywróceniem jej oryginalnego wyglądu.

CSS-12 wstawiany na ekspozycję Skrzydła i Ludzie XX wieku (fot. Muzeum Lotnictwa Polskiego)

CSS-12 wstawiany na ekspozycję Skrzydła i Ludzie XX wieku (fot. Muzeum Lotnictwa Polskiego)

"Największym wyzwaniem było jak najbliższe prawdy zrekonstruowanie tego unikatowego samolotu, gdyż nie zachowała się praktycznie żadna dokumentacja. Musieliśmy demontować wszystkie elementy, dokładnie je wyczyścić i później złożyć je na nowo, uzupełniają przy tym brakujące elementy – przyrządy pokładowe, zachowując przy tym zgodność z minioną epoką" – mówi Tadeusz Wysocki – kierownik działu konserwacji Muzeum Lotnictwa Polskiego.

"Muzeum stara się sukcesywnie pokazywać niezwykłe historie związane z naszymi pojedynczymi, unikatowymi eksponatami, gdyż w ten sposób możemy lepiej je zapamiętać i opowiadać nie tylko o tych, które dokonały wielkich czynów, ale także o tych, których historie były mniej spektakularne, a przy bliższym poznaniu również zajmujące. W przypadku CSS-12 możemy dodatkowo zobaczyć zarówno odnowiony samolot, jak i prześledzić na wystawie drogę jaką przeszedł podczas rekonstrukcji zakończonej sukcesem." – opowiada Ligia Jaszczewska-kierowniczka Działu Wystaw i Edukacji.

Wszystkich chętnych do poznania szczegółowej historii samolotu CSS-12 zapraszamy do Muzeum w niedzielę 13.03.2022 na godzinę 12:00 na "Spotkanie przy Samolocie".

Zapraszamy do hangaru głównego – nowy eksponat wraz z wystawą znajdziecie w okolicy samolotu Li-2.

CSS-12 – kabina samolotu przed remontem i po remoncie (fot. Muzeum Lotnictwa Polskiego)

CSS-12 – kabina samolotu przed remontem i po remoncie (fot. Muzeum Lotnictwa Polskiego)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony