Przejdź do treści
Port Lotniczy Gdańsk - widok z boku na samoloty na płycie i terminal (fot. Port Lotniczy Gdańsk/FB)
Źródło artykułu

Bardzo dobry rok 2022 gdańskiego lotniska. W 2023 idzie na rekord

Prawie 4,6 miliona pasażerów, prawie 23 milionów złotych zysku netto i ponad 10 tysięcy ton cargo – takie są wyniki Portu Lotniczego Gdańsk za 2022 rok.

Przez cały 2022 rok gdańskie lotnisko obsłużyło 4 576 705 pasażerów. To ponad 112% więcej niż w roku 2021, a tylko o 14,9% mniej niż w rekordowym roku 2019, kiedy lotnisko odwiedziło prawie 5,4 mln gości. Najwięcej pasażerów było w lipcu 2022 roku, prawie 568 tysięcy i był to rekordowy miesiąc w historii gdańskiego lotniska.

Za nami bardzo dobry rok. Wyszliśmy z dołka. Odbudowaliśmy ruch lotniczy, który wrócił do poziomu 85% rekordowego roku 2019. To pokazuje, że ani wojna w Ukrainie, ani inflacja nie przestraszyły naszych klientów. Chcieli i nadal chcą latać. I mamy nadzieję, że to się nie zmieni. Jestem przekonany, że przed nami rekordowy 2023 rok i będziemy mieli najwięcej pasażerów w historii naszego lotniska, około 5,5 mln – mówi Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Port Lotniczy Gdańsk w 2022 wypracował prawie 23 miliony złotych zysku netto (22 809 tys. zł). To duży skok w porównaniu do 2021 roku, kiedy port miał -2,4 mln zł straty (-2 436 tys. zł). W 2022 roku Port zanotował prawie 28,5 mln zł zysku ze sprzedaży (28 442 tys. zł), dla porównania w 2021 roku była starta prawie -14,5 mln zł (-14 488 tys. zł). 

Po bardzo trudnych latach kryzysu spowodowanego pandemią koronawirusa, mimo trudności gospodarczych zewnętrznych i wewnętrznych, wzrostu kosztów i inflacji, udało nam się wypracować prawie 23 miliony złotych zysku. To świetna wiadomość dla spółki, jej właścicieli i pracowników, bo firma nadal może się rozwijać – mówi Tomasz Kloskowski.

Port Lotniczy Gdańsk ma za 2022 rok rekordowy wynik w ilości obsłużonych towarów. W ciągu 12 miesięcy było to w sumie 10 189 ton cargo, o 11,1% więcej niż w 2021 roku. Od 2019 roku zanotowaliśmy już wzrost o 47,9%.

W 2022 roku najczęściej wybierane przez pasażerów kierunki lotów z Gdańska to: Londyn (384 383), Oslo (329 716) i Sztokholm (267 551).

W lotach czarterowych największą popularnością cieszyły się Turcja, Grecja i Egipt. 

Liderem w przewozach regularnych pasażerów w 2022 roku była linia lotnicza Ryanair, która objęła 41,2% gdańskiego rynku. Na drugim miejscu był Wizz Air – 39,4%. Pozostałe loty obsługiwały linie lotnicze: LOT, Lufthansa, KLM, Norwegian, SAS, Finnair, Eurowings i SWISS.

W 2022 roku na gdańskim lotnisku było w sumie 43 987 operacji lotniczych, o 50,1% więcej niż w 2021 i tylko o 10% mniej niż w 2019 roku. 

W sezonie zimowym z gdańskiego lotniska lata 7 linii lotniczych, na 55 lotnisk, do 17 krajów. W siatce mamy 65 połączeń. 

  • Ryanair Aarhus, Alicante, Billund, Birmingham, Bristol, Cork, Dublin, Edynburg, Goteborg, Hamburg, Kopenhaga, Kraków, Leeds-Bradford, Londyn-Stansted, Lublin, Malta, Manchester, Mediolan-Bergamo, Newcastle, Oslo-Torp, Pafos, Paryż-Beauvais, Piza, Sztokholm-Arlanda, Vaxjo, Walencja, Wenecja, Wiedeń, Wrocław;
  • Wizz Air Aberdeen, Alesund, Barcelona El-Prat, Bergen, Dortmund, Edynburg, Eindhoven, Goteborg, Hamburg, Haugesund, Kolonia-Bonn, Kutaisi, Larnaka, Leeds-Bradford, Liverpool, Londyn-Luton, Malaga, Malmo, Mediolan-Bergamo, Oslo-Gardermoen, Oslo-Torp, Paryż-Beauvais, Rejkiawik-Keflavik, Stavanger, Sztokholm-Skavsta, Tromso, Trondheim, Turku, Werona; LOT Warszawa;
  • KLM Amsterdam;
  • SAS Kopenhaga;
  • Lufthansa Frankfurt, Monachium;
  • Norwegian Bergen, Oslo-Gardermoen. 

W sezonie wiosenno-letnim liczba połączeń z Gdańska zwiększy się do co najmniej 85. Obecnie wiadomo, że w siatce letniej, która zacznie obowiązywać 26 marca 2023 roku, będzie 42 kierunków linii lotniczej Ryanair, 34 kierunki Wizz Air i 9 kierunków pozostałych siedmiu linii lotniczych. 

Planowana letnia siatka połączeń:  

  • Ryanair Aarhus, Alicante, Barcelona-El Prat, Belfast, Billund, Birmingham, Bristol, Burgas, Chania/Kreta, Cork, Dublin, Edynburg, Goteborg, Hamburg, Kopenhaga, Korfu, Kraków, Leeds-Bradford, Londyn-Stansted, Lublin, Malaga, Malta, Manchester, Mediolan-Bergamo, Neapol, Newcastle, Oslo-Torp, Pafos, Paryż-Beauvais, Piza, Podgorica, Praga, Ryga, Rzym, Santorini, Sztokholm-Arlanda, Vaxjo, Walencja, Wenecja, Wilno, Wrocław, Zadar;
  • Wizz Air Aberdeen, Alesund, Barcelona El-Prat, Bergen, Burgas, Dortmund, Edynburg, Eindhoven, Goteborg, Hamburg, Haugesund, Heraklion, Kolonia-Bonn, Kutaisi, Larnaka, Leeds-Bradford, Liverpool, Londyn-Luton, Malaga, Malmo, Narwik, Oslo-Gardermoen, Oslo-Torp, Paryż-Beauvais, Rejkiawik-Keflavik, Santorini, Skelleftea, Split, Stavanger, Sztokholm-Skavsta, Tirana, Tromso, Trondheim, Turku;
  • LOT Warszawa;
  • KLM Amsterdam;
  • SAS Kopenhaga;
  • Lufthansa Frankfurt, Monachium;
  • Norwegian Bergen, Oslo-Gardermoen;
  • SWISS Zurych;
  • Eurowings Dusseldorf.

Podsumowanie roku 2022 na gdańskim lotnisku wraz z infografikami tutaj – LINK.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony