Przejdź do treści
ULC
Źródło artykułu

Air Passenger Duty

Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że od 1 listopada każdy przylatujący na brytyjskie lotnisko pasażer musi zapłacić znacznie wyższą kwotę tzw. „podatku pasażera” (Air Passenger Duty - APD).

Obecnie wysokość podatku uzależniona jest od:

  • klasy podróży (standard i reduced rates),
  • odległości między Londynem a stolicą kraju/ terytorium będącego celem podróży.

Wcześniej (czyli do końca października 2009 r.) system opierał się na kryteriach:

  • klasy podróży (standard i reduced rates),
  • rodzaju celu podróży (podział na: wybrane destynacje w Europie oraz pozostałe).

Od 1 listopada 2009 r. kwota podatku od pasażera wzrosła:

  • standard rates - przed 1 listopada br. wynosiły od 20 do 80 GBP, obecnie od 22 do 110 GBP,
  • reduced rates – przed 1 listopada br. wynosiły od 10 do 40 GBP, obecnie od 11 do 55 GBP.

Kwoty uzyskane z dopłat do biletów lotniczych oraz opłat lotniczych stanowią budżet wielu władz lotniczych, w tym Szwecji i Francji.

Na budżet szwedzkiej Civil Aviation Authority (CAA) składają się: opłata na rzecz władzy lotniczej (authority charge) oraz opłata za bezpieczeństwo pasażerów (levelling security charge).

Opłata na rzecz władzy lotniczej - pobierana jest od przewoźników lotniczych. Pokrywa koszty sprawowania nadzoru (zezwoleń, kontroli, badań, analiz, statystyk, itp.). Opłata ta wynosi 8,50 SEK (ok. 3,3 PLN) za pasażera odlatującego, z wyjątkiem m.in. lotów taksówkowych, prywatnych, przewozu dzieci do lat 2, personelu lotniczego, pasażerów tranzytowych oraz lotów widokowych.

Opłata za bezpieczeństwo - pokrywa koszty związane z zapewnieniem bezpieczeństwa pasażerów. Władza lotnicza finansuje wydatki portów związane z zapewnieniem bezpieczeństwa, zaś przewoźnicy rekompensują te koszty władzy lotniczej. Opłata ta wynosi 31,40 SEK (ok. 12,2 PLN) za pasażera odlatującego, z wyjątkiem m.in. lotów krajowych samolotami do 20 miejsc, pasażerów transferowych i tranzytowych, lotów widokowych oraz członków personelu lotniczego.

Władza lotnicza we Francji pobiera:

  • Civil Aviation tax (CAT) – opłata naliczana na podstawie liczby pasażerów bądź ilości ton przewożonych towarów. Nałożona jest na wszystkie rodzaje przewozu (wyłączeniu podlegają jedynie przewozy do terytoriów zamorskich Francji).

Opłaty wnoszą przewoźnicy za:

  • przewóz na terenie UE – 3,92 Euro/ pasażera,
  • przewóz poza UE – 7,04 Euro/ pasażera,
  • przewóz cargo/ poczty niezależnie od kierunku - 1,17 Euro/ tonę towarów lub poczty.


Przychody z CAT są dzielone pomiędzy BACEA (Air Control and Exploitation Budget - 82,14 % w 2009 r.) oraz budżet ogólny władzy (17,86 % w 2009 r.). Od 2009 r. zgodnie z zapisami prawa budżetowego Francji podział wynosi BACEA 82,14% i budżet ogólny 17,88.

  • Solidarity tax on aicraft tickets – fundusze uzyskane z tej opłaty przeznaczane są na wsparcie państw rozwijających się, w szczególności w dziedzinie ochrony zdrowia.

Opłata dotyczy lotów pasażerskich Jej wysokość uzależniona jest od kierunku oraz klasy podróżowania:

  • w przypadku krajów UE, EOG - 1 lub 10 (wyższa klasa) Euro,
  • w przypadku pozostałych krajów destynacji – 4 lub 40 (wyższa klasa) Euro.

Określone prawem obowiązki i uprawnienia władzy lotniczej obejmują szeroką tematykę, w tym m.in. regulację rynku lotniczego i bezpieczeństwo w odniesieniu do transportu lotniczego, infrastruktury lotniskowej i lotniczej, techniki i eksploatacji sprzętu, ruchu lotniczego, a także kwestie praw pasażerów oraz sprawdzanie kwalifikacji personelu lotniczego.

Aby jak najlepiej realizować zadania statutowe urzędy władzy lotniczej we wszystkich krajach europejskich wykorzystują różne, dopasowane do realiów danego państwa, modele finansowania.

Coraz bardziej powszechne staje się obecnie finansowanie zadań powierzonych władzom lotniczym z dodatkowych opłat doliczanych do ceny biletu lotniczego.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony