Przejdź do treści

Prezes PAŻP na Europejskim Szczycie Lotnictwa w Tuluzie

To było jedno z ważniejszych, lotniczych wydarzeń w tym roku – European Aviation Summit, czyli Szczyt Lotniczy w Tuluzie. W spotkaniu, poświęconym lotnictwu wzięli udział ministrowie Unii Europejskiej, przedstawiciele Komisji Europejskiej, przewodniczący ICAO oraz Szef Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego. Prezes PAŻP Janusz Janiszewski reprezentował sektor lotniczy zaangażowany w projekty programu SESAR.

Podczas Europejskiego Szczytu Lotniczego rozmawiano na temat aktualnej sytuacji branży lotniczej, która cały czas zmaga się z kryzysem wywołanym przez pandemie COVID-19. Niemniej jednak najważniejsze tematy, które poruszono dotyczyły ekologii, ochrony środowiska, zrównoważonego rozwoju lotnictwa oraz zmniejszenia emisji CO2 przez branże lotniczą.

Prezes PAŻP w trakcie panelu dyskusyjnego Aviation Sustainability Summit Toulouse podkreślał, że otwartość i zaangażowanie całej branży lotniczej w rozwój nowych technologii ma ogromne przełożenie i wpływ na ochronę środowiska.

Janusz Janiszewski prezentował dotychczasowe prace i osiągnięcia jakich dokonano w projektach SESAR-owych. Reprezentując, zrzeszone w SJU oraz SDM podmioty z branży lotniczej, Prezes przedstawiał rozwiązania, które maja na celu jak najszybsze osiągnięcie celów ekologicznych poprzez wdrożenie nowoczesnych technologii.

Program SESAR (Single European Sky ATM Research) stanowi technologiczny filar Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej. Jego celem jest opracowanie i wdrożenie nowoczesnego systemu zarządzania ruchem lotniczym, pozwalającego zwiększyć przepustowość sieci ATM, aby sprostać stale rosnącej liczbie operacji lotniczych przy jednoczesnej poprawie wskaźników bezpieczeństwa. Zastosowanie nowoczesnych technologii i procedur pozwoli również na zredukowanie negatywnego wpływu lotnictwa na środowisko naturalne.

Prezes wskazał FRA jako przykład rozwiązań wpływających pozytywnie na środowisko. Jest to określona przestrzeń powietrzna, w której użytkownicy mogą dowolnie planować trasy przelotów pomiędzy punktem wlotowym (entry point) a punktem wylotowym (exit point), z możliwością budowania trasy poprzez pośrednie (opublikowane lub niepublikowane) punkty trasy, bez odniesienia do siatki tras ATS oraz ich dostępności. W takiej przestrzeni, loty podlegają kontroli ruchu lotniczego. Celem wprowadzenia FRA jest podniesienie wydajności i przepustowości lotów, mając na uwadze ochronę środowiska.

Szczyt Lotniczy w Tuluzie to sztandarowe wydarzenie francuskiej prezydencji w UE poświęcone lotnictwu.

FacebookTwitterWykop

Nasze strony