Przejdź do treści
PLL LOT (samolot)
Źródło artykułu

PLL LOT gospodarzem posiedzenia Rady Prezesów Star Alliance w Warszawie

Polskie Linie Lotnicze LOT, przewoźnik będący członkiem sojuszu Star Alliance, wystąpił w roli gospodarza śródrocznego posiedzenia Rady Prezesów (CEB), podczas którego prezesi przewoźników będących członkami sojuszu zatwierdzili usprawnienia mające na celu dalsze podnoszenie poziomu zadowolenia pasażerów korzystających z sieci połączeń lotniczych, a także podjęli decyzję o przyjęciu do sojuszu nowego członka – brazylijskiej linii lotniczej Avianca Brasil.

Jako gospodarz posiedzenia, firma PLL LOT przedstawiła zarys swojej nowej strategii – Nowy LOT w Nowej Europie – w ramach której planuje podwoić swój udział w rynku w okresie kolejnych pięciu lat. Oprócz trzech nowych połączeń z krajami azjatyckimi – loty do Tokio, Seulu i Bangkoku – firma planuje otwarcie ponad tuzina nowych połączeń europejskich. Ogłaszając najbardziej dynamiczny okres rozwoju w całej swojej historii, firma LOT oznajmiła, że walczy o przywództwo w regionie i ma na celu zyskanie pozycji największego przewoźnika sieciowego na terenie Nowej Europy.

Podczas wspólnych rozmów, prezesi linii lotniczych po raz kolejny położyli nacisk na cele wyznaczone przez ojców założycieli sojuszu Star Alliance ponad 18 lat temu, ustalając, że organizacja musi rozwijać się w oparciu o swoje kluczowe atuty – globalną sieć połączeń, wysoki standard obsługi klienta oraz zastosowanie najnowocześniejszych technologii – które napędzać będą strategie biznesowe jej członków.

Celem Star Alliance w momencie jej powstania w maju 1997 roku było zyskanie pozycji wiodącego globalnego sojuszu linii lotniczych, oferującego usługi dla prestiżowych klientów międzynarodowych, a także wywieranie korzystnego wpływu na długofalową rentowność należących do niego linii lotniczych w zakresie przekraczającym ich indywidualne możliwości.

„Jako dojrzały Sojusz posiadający kompleksową sieć połączeń i mogący poszczycić się dobrymi, bliskimi stosunkami pomiędzy naszymi członkami, znajdujemy się w bardzo korzystnym położeniu, pozwalającym nam nieustannie wprowadzać, na różne sposoby, kolejne ulepszenia, które przyczyniają się do podniesienia poziomu zadowolenia pasażerów korzystających z naszych usług", stwierdził Prezes Zarządu Star Alliance, Mark Schwab.

Wraz z dniem 22 lipca bieżącego roku do Star Alliance dołączy brazylijska linia lotnicza Avianca Brasil, dzięki czemu sojusz Star Alliance znowu będzie w stanie przedstawić swoim klientom ofertę połączeń krajowych na największym i najważniejszym rynku w całej Ameryce Łacińskiej.

Jak stwierdził Prezes Schwab, „z ogromną przyjemnością pragniemy ogłosić, że począwszy od kolejnego miesiąca dołączy do nas linia lotnicza Avianca Brasil, co w połączeniu z różnorodnymi połączeniami pomiędzy węzłami lotniczymi oferowanymi przez poszczególnych członków naszej organizacji oznacza dla nas możliwość podniesienia przepustowości naszej sieci połączeń lotniczych w tym roku".

Już wcześniej w bieżącym roku pojawiło się wiele dodatkowych połączeń lotniczych; kolejne połączenia zostaną włączone do oferty jeszcze przed końcem tego roku. Wśród połączeń tych wymienić warto na przykład większe możliwości dla pasażerów korzystających z węzła lotniczego Star Alliance w Houston, którzy będą teraz mogli skorzystać z nowych połączeń długodystansowych oferowanych przez Air New Zealand, ANA oraz EVA Air (loty z Auckland, Tokio i Taipei). Linia lotnicza Air China uruchomiła nowe połączeni na linii Beijing-Montreal, podczas gdy Air Canada już w grudniu rozpocznie loty z Toronto do Delhi. Z kolei uruchomienie przez Lufthansę lotów na tracie Frankfurt-Panama pozwoli stworzyć ważne połączenie pomiędzy tym ważnym europejskim węzłem lotniczym a Ameryką Łacińską, co nastąpi już pod koniec listopada.

Uzupełnieniem rozwoju sieci połączeń są działania naszych członków w zakresie pogłębiania współpracy dwustronnej opartej na umowach typu code-share. Wśród niedawnych nowości w tym zakresie wymienić warto choćby umowy pomiędzy Air India i Air New Zealand, Air India i Avianca (Kolumbia), Copa i TAP oraz EVA Air i Turkish Airlines.

Równolegle do omawianego, organicznego procesu rozwoju sieci połączeń, sojusz Star Alliance nieustannie monitoruje zmiany zachodzące na rynku i będzie korzystać z wszelkich możliwości w zakresie poszerzania członkostwa, jakie w przyszłości mogą się pojawiać.

Jako że poprawianie jakości obsługi pasażerów stanowi istotę działalności sojuszu, należące do niego linie lotnicze nieustannie poszukują wspólnych inicjatyw mających na celu podnoszenie jakości usług – w wielu przypadkach poprzez wprowadzanie nowych, niewidocznych na pierwszy rzut oka rozwiązań technicznych, które poprawiają jakość transakcji zawieranych między przewoźnikami lotniczymi.

Najnowszym przykładem tego, jak tego rodzaju zmiany mogą podnieść poziom zadowolenia klientów, jest wielokrotnie nagradzana siedziba Star Alliance na terenie Terminala 2 lotniska Heathrow w Londynie, otwartego w zeszłym roku. Terminal 2, nazywanyTerminalem Królowej, został oficjalnie otwarty dla pasażerów w dniu 23 czerwca 2014 roku przez Jej Wysokość Królową Elżbietę II; Terminal 2 wykorzystuje najnowsze technologie i procedury, pozwalające liniom lotniczym współpracować ze sobą na terenie hali odpraw, dzięki czemu świadczone tam usługi są realizowane efektywnie i w sposób w znacznym stopniu zautomatyzowany. Komentarze pasażerów na temat nowego terminala są bardzo pozytywne.

Prowadzenie dialogu z poszczególnymi portami lotniczymi jest niezbędne, aby poprawić jakość usług naziemnych. „Już na bardzo wczesnym etapie – podczas rozbudowy terminali czy też budowy nowych elementów infrastruktury – zwracamy się do portów lotniczych na całym świecie z prośbą o współpracę z nami. Jak pokazują nasze doświadczenia w zakresie współpracy z portem lotniczym Heathrow, działania tego rodzaju są w stanie przynieść korzyści nam wszystkim", stwierdził Prezes Schwab.

Już w tej chwili trwają prace na lotniskach w Sao Paulo (Port Lotniczy Guarulhos) oraz w Tokio (Port Lotniczy Narita). W oby przypadkach występują ograniczenia w zakresie dostępnej przestrzeni w halach odpraw, których nie da się rozwiązać w drodze rozbudowy istniejącej infrastruktury.

Kolejną usługą aktualnie wprowadzaną w ramach całej sieci jest usługa Gold Track Security – specjalna, priorytetowa procedura kontrolna dla pasażerów posiadających bilety First Class i Business Class, a także dla posiadaczy Złotej Karty Star Alliance. Omawiane rozwiązanie dostępne jest aktualnie w ponad 25 kluczowych portach lotniczych; jego zasięg jest stopniowo rozszerzany, co pozwoli wprowadzić tą usługę w większości węzłów Star Alliance do końca roku.

Obecni na posiedzeniu prezesi omówili także pomyślne wdrożenie szeregu nowych systemów informatycznych. Systemy te oparte są na najnowszych technologiach, dzięki czemu możliwe jest świadczenie klientom bardziej niezawodnych i szybszych usług, a obecność udoskonalonych systemów raportowania umożliwia bieżące diagnozowanie wszelkich problemów i szybkie rozwiązywanie ich.

Infrastruktura informatyczna węzła lotniczego stanowi szkielet, na którym opiera się większość systemów pozwalających Star Alliance dostarczać swoim klientom usługi odpowiedniej jakości. Systemy te są stopniowo rozbudowywane, co pozwala na obsługiwanie różnych algorytmów biznesowych; w przyszłości realizowane będą kolejne podobne projekty. Przykładowe rozwiązania obejmują choćby odprawę do miejsca docelowego, dzięki czemu pasażer otrzymuje kartę pokładową na całą podróż w pierwszym punkcie odprawy. W zeszłym roku z kolei wprowadzono dwa systemy związane z programami lojalnościowymi.

Pierwszy z nich umożliwia szybszą i doskonalszą wymianę danych o regularnie korzystających z połączeń lotniczych pasażerach, dzięki czemu możliwe stanie się praktyczne wyeliminowanie konieczności „ręcznego" odbioru mil. Drugi system z kolei pozwala na przyspieszenie procesu przekazywania informacji o zmianach dotyczących statusu klientów w ramach wszystkich należących do sojuszu Star Alliance linii lotniczych, przez co pasażerowie mogą korzystać z udogodnień płynących ze statusu posiadacza Złotej Karty jeszcze zanim sama karta zostanie wydana.

Jak ujął to Prezes Zarządu, Mark Schwab: „Łączenie ze sobą sieci danych jest tak samo ważne, jak oferowanie klientom idealnie dopasowanych opcji dotyczących lotów w ramach harmonogramów naszych Linii Lotniczych. Stworzenie węzłowej infrastruktury informatycznej daje nam wyjątkową możliwość zapewnienia niezbędnego wsparcia w zakresie IT, koniecznego w celu szybkiego wdrożenia nowych, korzystnych dla pasażerów rozwiązań wypracowanych przez Star Alliance."

Na koniec posiedzenia, uczestniczący w nim prezesi powtórzyli, że chociaż poszerzanie członkostwa Star Alliance nie jest już tak ważnym zadaniem, jakim było jeszcze kilka lat temu, to model biznesowy organizacji nadal daje możliwość zaoferowania dodatkowych korzyści poszczególnym jej członkom. W efekcie członkostwo w Star Alliance pozostaje istotnym i integralnym elementem biznesplanów poszczególnych należących do sojuszu linii lotniczych, a każda z nich ma możliwość określenia, jak wiele korzyści pragnie ona wyciągnąć ze swojego członkostwa.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony