Przejdź do treści
Przegląd Lotniczy 03/2011
Źródło artykułu

Marcowy numer Przeglądu Lotniczego już w sprzedaży

Marcowy numer Przeglądu Lotniczego już w kioskach i w rękach prenumeratorów, a w nim m. in.:

Ile wylataliśmy w 2010 r.?
Mimo światowego kryzysu, którego skutki dały się odczuć również nad Wisłą, kondycja polskiego General Aviation nie jest najgorsza – świadczą o tym należące do najbardziej miarodajnych wskaźników statystyki operacji obsłużonych przez służbę informacji powietrznej (FIS), które jak co roku przedstawiamy w numerze marcowym.

Bies – żywa historia
Przedstawiamy najnowsze zdjęcia air-to-air z lotów Biesa SP-YBD w lutowej scenerii.
Klasyczny warbird prezentuje się świetnie. A jego historię w zajmujący sposób przypomniał Michał Setlak. Choć realia Polski Ludowej nie sprzyjały powstawaniu nowych konstrukcji lotniczych, talent i samozaparcie konstruktorów okazały się silniejsze od przeciwności. Stworzony przez zespół Tadeusza Sołtyka TS-8 Bies – to był pierwszy polski samolot z polskim silnikiem. Tę kultową maszynę, której kilka egzemplarzy dzięki uporowi entuzjastów przetrwało do dziś w stanie lotnym, przedstawiamy w najnowszym numerze PLAR.

Skąd się bierze taką Cessnę?
Marzenie o własnym samolocie jest nieobce wielu z nas – w większości przypadków jedyną realną możliwością jest zakup na rynku wtórnym. Jak jednak zabrać się do tego tematu praktycznie, by za rozsądne pieniądze stać się właścicielem samolotu, który przysparzać będzie więcej radości niż trosk? Pytamy o to zadowolonego właściciela Cessny 152 SP-MAI, który ma już za sobą długą drogę poszukiwań, zmagań z rejestracją w Polsce i rozważań nad tym, co zrobić, by własny samolot nie był źródłem niekończących się wydatków. Nadto – genialne zdjęcia air-to-air Andrzeja Rutkowskiego udowadniają, że mała Cessna też może być piękna.

Nowy krąg Babic
Od 10 lutego na warszawskich Babicach obowiązuje nowy kształt kręgu nadlotniskowego. Jeśli planujesz korzystanie z tego lotniska, najwyższy czas, by zapoznać się z nową sytuacją. O tym, na co trzeba zwrócić uwagę, przeczytasz w PLAR 3/2011. Zadaliśmy sobie trud, żeby na planie starego kręgu nałożyć nowy – dla lepszego uczulenia pilotów, gdzie są najbardziej istotne zmiany. Szczegółowo opisaliśmy punkty i wysokości

IFR – latanie dla każdego
Na świecie uprawnienie IR jest niezbędnym uzupełnieniem umiejętności każdego pilota turystycznego. W Polsce traktowane jest wyłącznie jako warunek do przyjęcia pilota do linii. Krzysztof Krawcewicz przekonuje, że IFR to po prostu fajny sposób na latanie w General Aviation, tym bardziej, że na nowoczesnym samolocie, jak Cirrus SR22T, może być zadziwiająco prosty.

Dwugłos o lataniu z pasażerami
O czym powinien pamiętać pilot zabierając w powietrze pasażerów, żeby wszyscy wysiedli zadowoleni? Czego powinien się spodziewać i czego wymagać od pilota pasażer? W najnowszym Przeglądzie zamieszczamy krótki kurs latania z pasażerami (również i z własną rodziną) – znajdziecie w nim kilka prostych zasad, pozwalających zwiększyć szanse, że Twoi pasażerowie będą dobrze wspominać lot.

Kara a prewencja
Latanie jest sztuką – i mimo najlepszych chęci lotnikom zdarzają się niezawinione błędy w owej sztuce. Bywa, że w takiej sytuacji pilotem zaczyna się interesować gorliwy prokurator... Na łamach marcowego numeru Andrzej Pazio postuluje konieczność zmian w ustawie Prawo Lotnicze, chroniących lotnika w przypadku błędu niezawinionego, co wbrew pozorom sprzyjało by profilaktyce wypadków.

California dream – tak w Europie nie szkolą
Co sprawia, że szkolenia lotnicze w USA cieszą się legendarną wręcz sławą? Czy to zasługa atmosfery miejsc, w których zaczynały swą karierę takie legendy, jak Donald Douglas czy Howard Hughes? W marcowym PLAR Jacek Nowak, który pierwsze loty za sterami samolotu wykonał w Europie pisze, że dopiero szkolenie w USA ukazało mu prawdziwy urok powietrznej przygody i sprawiło, że latanie stało się jego prawdziwą pasją.

ALERT PLAR: Szkolenia obłożone VAT-em
Z początkiem roku 2011 weszła w życie nowa ustawa o podatku VAT, obciążająca tym podatkiem m. in. szkolenie lotnicze, co oznacza zwiększenie kosztów i tak już drogiego szkolenia o 23%. Czy są jakieś legalne sposoby, pozwalające złagodzić tę uciążliwość? Na nasze pytania odpowiada w najnowszym numerze Przeglądu Lotniczego prawnik Przemysław Wiśniewski.

Specjalność – pilotaż
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie oferuje w ramach dziennych studiów inżynierskich szkolenie do licencji zawodowej finansowane z budżetu państwa – pisze Marcin Kania.

Jak-11 wraca w przestworza
Jak 11, radziecki odpowiednik kultowego T-6 Texan, należał w latach 50. do podstawowych samolotów szkolno-treningowych polskiego lotnictwa wojskowego. Do Polski trafiło ogółem niemal 140 takich maszyn, jednak dziś pozostało po nich jedynie wspomnienie... Czy aby na pewno? W najnowszym PLAR przedstawiamy jedną z nich, którą w warsztacie pod Konstancinem grupa pasjonatów przywraca do stanu lotnego.

Newscopter z certyfikatem
Wykorzystanie śmigłowców przez telewizję kojarzy nam się przede wszystkim z Robinsonami TVN – jednak prawdziwym pionierem był w tej dziedzinie Polsat, który używał swego Bella 206 przy okazji powodzi stulecia w 1997 r. Jednak od ubiegłego roku Polsat dysponuje czymś znacznie lepszym! W marcowym Przeglądzie przedstawiamy polsatowski Eurocopter EC-135, pierwszy w pełni certyfikowany śmigłowiec telewizyjny w Polsce i najnowocześniejszą tego rodzaju platformę w Europie.

Fox – powrót na rynek
Polski szybowiec akrobacyjny MDM-1 Fox konstrukcji Edwarda Margańskiego to pierwszy na świecie dwumiejscowy szybowiec dopuszczony do pełnej akrobacji. Wraz ze swym poprzednikiem S-1 Swift praktycznie wyeliminował inne typy z międzynarodowych zawodów w akrobacji szybowcowej i... skutecznie nasycił rynek. W najnowszym PLAR Irena Kujawa pisze o nowym Foksie, którego produkcję wznowiono po pięcioletniej przerwie – do tego piękne zdjęcia z lotów w Hiszpanii w styczniu br.

...a także comiesięczna porcja lotniczych aktualności z kraju i ze świata, kalendarium imprez lotniczych, porady lekarza-orzecznika oraz wstępniak Nadredaktora, poświęcony stosunkowi do rad lotniczych mentorów, często sprzecznych, w kontekście dyskusji na temat szkolenia w korkociągu.
Nadto felieton Piotra Długiewicza z wcale nie banalnymi refleksjami o przesiadce na większy lub szybszy samolot.

Zapraszamy do lektury,
Redakcja PLAR

 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony