Przejdź do treści
Wypadek szybowca BEKAS-1A
Źródło artykułu

Raport wstępny z wypadku szybowca BEKAS-1A

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych (PKBWL) opublikowała raport wstępny z wypadku szybowca BEKAS-1A (znaki rejestracyjne SP-8017), do którego doszło 17 listopada br. na lotnisku Aeroklubu Stalowowolskiego w miejscowości Turbia na Podkarpaciu. Przypomnijmy, iż w wyniku zdarzenia śmierć na miejscu poniósł znany pilot doświadczalny z Mielca – Bogusław „Bodek” Mrozek.

W raporcie PKBWL 1790/13 czytamy:

"W dniu 16.11.2013 r. na lotnisku EPST rozpoczęto realizowanie oblotu po odbudowie bezogonowego eksperymentalnego szybowca BEKAS-1A (skrzydło W. Kasprzyka). Pomyślnie wykonano kilka krótkich lotów przy użyciu samochodu holującego. Na dzień 17.11.2013 r. zaplanowano start przy użyciu samolotu holującego. W czasie pierwszego startu, tuz po oderwaniu, szybowiec uderzył płozą w ziemię, a następnie wzniósł się na wysokość ok 8 m. Podczas lotu przechylił się w lewo, następnie w prawo i ponownie w lewo. Pogłębiając przechylenie, pochylił się na nos i uderzył w ziemię lewym skrzydłem i przodem kadłuba. Po odbiciu szybko wzniósł się na wysokość ok. 10 m., po czym nastąpiło gwałtowne pochylenie się szybowca do przodu, szybkie zwiększenie kąta natarcia i złamanie prawego skrzydła, co spowodowało rozczłonkowanie szybowca w powietrzu i upadek jego elementów na ziemię. Pilot zderzył się z ziemią pozostając w uszkodzonym kadłubie. Pomimo podjętej na miejscu zdarzenia reanimacji pilot zmarł".

Pełny raport ze zdarzenia nr 1790/13 znajduje się tutaj

Czytaj również:
Pamięci pilota doświadczalnego Bogusława Mrozka
BEKAS-N 1968-2013 - historia pewnego szybowca

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony