Przejdź do treści
Źródło artykułu

Raport wstępny PKWBL dotyczący wypadku szybowca Phoebus z dnia 18 lipca 2013r.

Na stronie PKBWL pojawił się raport wstępny dotyczący wypadku szybowca Phoebus, który 18 lipca br. tuż po godzinie 12 wystartował do lotu treningowego. Podczas wykonywnia zakrętu kręgu nadlotniskowego szybowiec wpadł w korkociąg. Szybowiec zderzył się z ziemią, a pilot w stanie ciężkim został przetransportowany do szpitala.

W raporcie PKBWL czytamy:

Pilot szybowca Phoebus, po starcie za wyciągarką w celu wykonania treningowego lotu termicznego, na skutek utraty kontaktu z noszeniami termicznymi, podjął decyzję o lądowaniu na lotnisku startu. Według opisu świadków, szybowiec wszedł w 3 zakręt kręgu nadlotniskowego na wysokości około 100 m.

Czwarty zakręt był wykonany na wysokości około 50-80 m. Po wyjściu na prostą do lądowania, szybowiec rozpoczął zakręt w prawo (tak jakby pilot chciał zakrążyć). Po wykonaniu połowy okrążenia, szybowiec wpadł w prawy korkociąg i po ½ zwitki zderzył się z ziemią, najpierw skrzydłem, potem przodem kadłuba. Natychmiast uruchomiono akcję ratowniczą. Pilot w stanie ciężkim został odwieziony do szpitala. Oględziny szybowca, w tym układu sterowania, nie wykazały żadnej niesprawności.

Prawdopodobną przyczyną zdarzenia było przeciągnięcie szybowca podczas próby wykonania krążenia na małej wysokości po wyjściu na prostą do lądowania co doprowadziło do korkociągu i zderzenia z ziemią.

Okolicznością sprzyjającą było wejście w krąg nadlotniskowy na zbyt małej wysokości.

Podjęte przez organizatora lotów działania profilaktyczne: z przebywającymi na starcie pilotami i uczniami instruktor przeprowadził odprawę, na której zwrócił uwagę na prawidłowe wykonanie wszystkich elementów lądowania od wejścia w krąg do przyziemienia i zatrzymania, zwracając szczególną uwagę na wysokości lotu oraz utrzymywanie bezpiecznej prędkości lotu.

Komisja nie zaproponowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa

Raport wstępny 1070/13

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony