Przejdź do treści
Źródło artykułu

PAŻP: 1 mld 400 mln zł na inwestycje w latach 2025-2029

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w latach 2025-2029 planuje przeznaczyć 1 mld 400 mln zł na ponad 100 projektów inwestycyjnych - poinformowała w piątek prezes PAŻP Magdalena Jaworska-Maćkowiak. Agencja musi być przygotowana na wzrost ruchu lotniczego po zakończeniu wojny w Ukrainie – dodała.

Prezes PAŻP powiedziała dziennikarzom, że "w tej chwili mamy około 200 inwestycji prowadzonych" i tych, które dobiegają końca. Wśród nich wymieniła m.in. inwestycje w aktualizację systemów kontroli ruchu lotniczego, radary czy pomoce nawigacyjne.

"Na lata 2025-2029 zaplanowaliśmy ponad 100 kluczowych projektów inwestycyjnych na kwotę około 1 mld 400 mln zł. Wśród nich są inwestycje związane z nowym systemem operacyjnym kontroli ruchu lotniczego czy zintegrowanym systemem operacyjnym dla wszystkich wież obsługiwanych w Polsce przez PAŻP. W planach mamy też nowe centrum operacyjne kontroli ruchu lotniczego" – poinformowała szefowa Agencji.

Jak wskazała, inwestycje te są konieczne, ponieważ PAŻP "musi być przygotowana na wzrostu ruchu lotniczego po zakończeniu wojny w Ukrainie". "W tym celu szkolimy też personel, kontrolerów ruchu lotniczego, a także prowadzimy inwestycje. Chcemy być gotowi na płynne prowadzenie ruchu lotniczego, które zakładamy, że odbuduje się i wzrośnie zaraz po tym, jak nastąpi pokój za naszą wschodnią granicą" – podkreśliła.

Jaworska-Maćkowiak przekazała, że Agencja rozpisała przetarg na budowę nowej wieży kontroli ruchu lotniczego przy ulicy Wieżowej w Warszawie, obok siedziby PAŻP. Wieża miałaby obsługiwać ruch Lotniska Chopina. Zakładany koszt inwestycji oszacowano na 98,9 mln zł.

 "Budowa nowej wieży kontroli na Lotnisku Chopina jest konieczna" – podkreśliła. Przypomniała, że Polska Agencja Żeglugi Powietrznej pozwolenie na budowę wieży ma od kilku lat.

"Budowa ta została zaniechana. Gdyby nie to, wieża operacyjnie w Warszawie już by działała" – zaznaczyła. Zwróciła przy tym uwagę, że wieża w Warszawie jest jedną z najstarszych w Polsce. "Z wież średnich – a jest największa – ma najgorsze warunki. Wymaga generalnego remontu, który nie powiększy powierzchni operacyjnej, a remont jeszcze wymaga wybudowania gdzieś wieży tymczasowej, co wiązałoby się z zaadoptowaniem dodatkowych pomieszczeń, do których trzeba przenieść systemy okablowania, a to są koszty sięgające drugie tyle co remont" – tłumaczyła.

Jak mówiła, remont wieży oznaczałby czasowe ograniczenie liczby obsługiwanych lotów na Lotnisku Chopina. "A takie ograniczenie, jeszcze w połączeniu z tymi kosztami remontu i przystosowania, to są przede wszystkim utracone przychody linii lotniczych, PPL i brak możliwości rozwoju ruchu lotniczego. A ruch lotniczy mamy na Lotnisku Chopina zwiększać, by budować ruch na mającym powstać lotnisku Centralny Port Komunikacyjny" – powiedziała. Jak dodała, dlatego decyzja o budowę nowej wieży.

Odnosząc się do prowadzonych przez PAŻP szkoleń kontrolerów ruchu lotniczego, prezes poinformowała, że obecnie we wszystkich etapach szkolenia bierze udział 165 praktykantów. Szkolenie kontrolera trwa ok. dwa lata. Agencja zakłada, że w 2025 r. będzie miała w procesie szkolenia około 200 osób.

PAŻP m.in. odpowiada za zarządzanie polską przestrzenią powietrzną oraz za infrastrukturę lotniczą. Sprawuje nadzór np. nad systemem radarowym, urządzeniami nawigacji lotniczej, systemami łączności i systemami wspomagającymi lądowanie.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony