Przejdź do treści

Analiza sondy o napędach PPG 2010

Przedstawiam wyniki naszej ankiety na temat napędów PPG. Dowiecie się z niej wiele ciekawych rzeczy. Co prawda nie wszyscy ją wypełnili, ale to raczej niemożliwe. Z ankiet rysuje się ciekawy obraz silników, na których latamy, napędów, awaryjności oraz serwisów. W ankiecie były błędy, które mi wypominaliście – zdaję sobie z tego sprawę. Obiecuję, że w kolejnej edycji skonsultuję się w sprawie jej zawartości. Wszystko przez to, że pomysł ankiety zrodził się nagle, i szybko też przystąpiłem do jej opracowania. System ankiet też był kiepski i zawierał błędy. Sondę wypełniło 251 pilotów.

Pierwsze pytanie dotyczyło silników stosowanych w napędach, które posiadacie. Jak widać króluje Solo210. Postaram się zrobić taką ankietę za rok, i zobaczymy jak wzrasta udział silników dedykowanych do latania. Zadziwia słaby wynik MZek oraz innych. Sam znam kilkanaście osób latających na tych silnikach. Ankietę wypełniło 251 pilotów. Ale nie wypełnili jej wszyscy.

 

Jaki silnik posiadasz w Twoim napędzie?

Może być kilka przyczyn takiego stanu. Użytkownicy MZtek czy innych mogą nie korzystać z komputera lub nie mieli ochoty wypełniać ankiety. Są też piloci, którzy nie czytają grupy więc o ankiecie nie wiedzieli. Oprócz Solo królują napędy na silnikach Raket, Simonini, TOP80 i JPX. Są to najpopularniejsze silniki na rynku.

2. Kto wyprodukował Twój napęd?

Tu również nie ma zaskoczenia. Czołowym producentem jest Parapower. Wielu z Was swoje napędy wykonało we własnym zakresie bądź zleciło ich wykonanie „znanym fachowcom”. Pod słupkiem „inne” kryją się jeszcze inni producenci.
 


Jaki producent wyprodukował Twój napęd?

3. Od ilu lat latasz?

To pytanie służyło do określenia, jak długo napęd znajduje się w posiadaniu pilota. Jak widać raczej swoje napędy posiadamy od roku lub dwóch lat.



Od jak dawna posiadasz ten napęd?


4. Jak często regulujesz swój napęd.

Im częściej, tym być może więcej problemów z napędem, niedostatek nadwyżki mocy lub większa świadomość użytkownika o konieczności regulacji.
 

Jak często regulujesz Twój napęd?

5. Jak często latasz?

Pytanie również miało związek z badaniem doświadczenia pilota. Jak widać najczęściej latamy raz w tygodniu.
 

Jak często latasz?

6. Ile ważysz?

Im więcej cięższych pilotów, tym większe zapotrzebowanie na moc i większe narzekanie na zbyt małą moc napędu…
 

Rozkład wagi pilotów [kg]

7. Ile waży Twój napęd?

Zadałem to pytanie, aby dowiedzieć się, ile faktycznie ważą wasze napędy. Nie precyzowałem jednak, że chodzi mi o prawdziwą wagę a nie tę, podawaną przez producenta, która w wielu przypadkach jest zaniżana.
 

Ile waży Twój napęd [kg]

8. Nalot napędu.

Poprosiłem was o podanie nalotu napędu. Część z Was wypełniło opcje wskazujące na średni nalot.
 

Nalot Twojego napędu w godzinach


Niektórzy z Was znali dokładny nalot napędu przy zakupie i własny nalot. Jeśli nalot po zakupie = nalotowi własnemu, to oznacza, że napęd bym zakupiony jako nowy. Jeśli jest różnica, oznacza, że napęd zakupiony był jako używany.
 

9. Jak często psuje się Twój napęd?

Na szczęście nie jest tak źle, choć aby sprawdzić najbardziej psujące się napędy, należało by przeanalizować każdą odpowiedź i odnieść się do całości.
 

Czy psuje się Twój napęd?

10. Czy po raz drugi kupił byś ten sam napęd?

Na szczęście większość z Was mimo wszystko nie chce zmieniać napędu. Ale wskazaliście także główne wady, które przesądzają o chęci wymiany. Najczęściej wymienianą wadą jest zbyt mała moc napędu oraz REALNA waga napędu. Choć z poniższego wykresu nie narzekacie na moc, to wielu z Was wybrało opcję „inna odpowiedź”, w której choć czasem nie bezpośrednio, ale narzekacie na moc. Oglądając opisy napędów przygotowanych przez producentów odnoszę wrażenie, że wszystkie napędy ważą mało, albo wcale. Niestety, w rzeczywistości okazuje się, że prawda boli – a raczej kręgosłup. Pilnujmy więc producentów i sprawdzajmy ich!
 

Czy po raz drugi wybrał byś ten sam napęd?

Jeśli nie, to dlaczego? Oto odpowiedzi:
 

  • Wybrałbym napęd o większej mocy – 20 głosów,

  • jest za głośny – 1 głos,

  • Przesiadłbym się na coś innego po prostu – 2 głosy,

  • wykonanie/cena – 2 głosy,

  • po prostu chcę inny napęd – 3 głosy,

  • ze względu na producenta – 1 głos,

  • nie podobają mi się rozwiązania techniczne – 3 głosy,

  • brak kultury pracy silnika – 2 głos.

Jak widzicie większości z was brakuje mocy.

9. Ocena serwisu producenta Twojego napędu.

Myślałem, ze będzie gorzej. A tu proszę – większość producentów poważnie traktuje klienta. Oczywiście zdarzają się przypadki producentów, którzy są w grupie „porażka”, ale jak widać to niewielki odsetek.
 

Jak oceniasz serwis Twojego producenta?

10. Pytanie z dziedziny co by było gdybyś miał 16000 zł.

Zadałem to pytanie po to, aby określić kierunek zapotrzebowania na napędy. Zauważcie, że o ile większość z Was lata na Solówkach, to już mają w kieszeni określoną pulę pieniędzy, nikt Solówki nie chce. To bardzo ważne, bo świadczy o tym, że gdybyśmy mieli pieniądze, wcale nie latalibyśmy na samoróbach. Większość wybrałoby Ventora lub Mostera. Ponownie okazało się, że samoróby nie są konkurencją dla napędów fabrycznych. To po prostu inny rynek.
 

Jaki napęd chciał byś kupić, gdybyś miał na to 16.000zł ?

 

Wybrałbym inny napęd:

  • Parapower Simonini – 3 głosy

  • Samoróbę

  • Motoroma – 5 głosów

  • Jest problem z wyborem

  • Fresh Breeze Simonini – 3 głosy

  • Paraelement JPX – 2 głosy

  • Simonini Mini 2 evo x1

  • Simonini Mini2

  • Silnik Ventor, kosz, uprząż Miniplane

  • Nirvana (po dołożeniu kwoty) – 2 głosy

  • Black Hawk

  • Monster Hirth

  • Raket Werenca

  • na bazie solo 210 ale nie fabryczny bo jest za słaby i ma wiele wad które w swoim napędzie usunąłem

  • coś z szybkoobrotówek ale z realnymi 25 KM mocy

  • lekki

  • czekam aż na rynku będzie dobry napęd producenta przyjaznego klientowi

Jak widać jest też kilka osób, które odpowiedziało bez podania typu, ale podając wymagania. To bardzo ważna wskazówka dla producentów.
 

Epilog

W planie jest budowa bazy danych napędów PPG. Będą tam wszystkie napędy występujące na naszym rynku. Dodatkowo każdy z Was będzie mógł napisać jak sprawuje się napęd, wymienić zalety i wady. Będzie też system anonimowych komentarzy i ocen do każdego napędu: jakość, niezawodność, wygodę, zgodność z tym, co obiecywał producent oraz serwis. Baza będzie miała tę zaletę, że każdy chętny będzie mógł ją umieścić na własnej stronie. Na pewno ułatwi to Wam wybór napędu a producentom zrobi reklamę – przynajmniej tym, którzy traktują klienta poważnie. Projekt jest w fazie budowy. Niebawem testy.

Leszek Klich


FacebookTwitterWykop

Nasze strony