Związkowcy: 95 proc. załogi LOT AMS przystąpiło do strajku
Strajk rozpoczął się o północy w poniedziałek. Związkowcy domagają się podwyżki płac.
"Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, o północy odstąpiliśmy od obsługi technicznej samolotów, które były w Warszawie" – powiedział Skalski, którego związek skupia m.in. inżynierów, mechaników.
Dodał, że "95 proc. stanu osobowego przystąpiło do strajku". "Pracują te osoby, które nie są zrzeszone w związkach. Dla przykładu ze zmiany, która obecnie jest w hangarze na 22 osoby, pracują tylko dwie" – powiedział.
Pytany, kiedy może zakończyć się strajk, powiedział, że to zależy od zarządu firmy. "Jesteśmy gotowi na rozmowy, w każdej chwili możemy do nich zasiąść. Jak tylko podpiszemy porozumienie, strajk zakończymy" – zaznaczył.
"W momencie, kiedy LOT AMS został wydzielony ze spółki PLL LOT, straciliśmy około 40 proc. pensji. Chcemy, aby zwrócono nam te pieniądze, to jest średnio ok. 2 tys. złotych" – powiedział.
Wiceprezes LOT AMS Monika Malanowska w piątek w rozmowie z PAP stwierdziła, że spółka w obecnej sytuacji finansowej nie może zrealizować żądań płacowych.
Skalski poinformował, że w LOT AMS pracuje 835 osób.
LOT AMS zajmuje się m.in. obsługą, naprawą i przeglądem sprzętu lotniczego. Spółka działa głównie na rynku krajowym i obsługuje samoloty pasażerskie PLL LOT i Eurolot. Firma mieści się przy lotnisku Chopina.
Jak powiedział w poniedziałek PAP rzecznik PLL LOT Leszek Chorzewski, strajk LOT AMS jak na razie nie wpływa na wykonywanie rejsów przez przewoźnika. Spółka przygotowała się na protest, poprzez wcześniejszy przegląd części samolotów. Poza tym ma umowy na obsługę samolotów nie tylko z LOT AMS, ale też z innymi firmami, które - jeśli zajdzie taka potrzeba - mogą LOT wesprzeć.
Również rzecznik warszawskiego lotniska Chopina Przemysław Przybylski powiedział w poniedziałek PAP, że strajk w bazie technicznej LOT AMS nie wpływa na funkcjonowanie lotniska. Port działa bez problemów.
W 2010 r. ze spółki PLL LOT wydzielona została Baza Techniczna, którą przekształcono w spółkę LOT Aircraft Maintenance Services. Przeszło do niej z LOT ok. 850 pracowników. W lutym 2011 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy PLL LOT wyraziło zgodę na sprzedaż przez przewoźnika udziałów spółki LOT AMS. Pod koniec lipca 2011 r. prezes spółki Marcin Piróg poinformował, że do końca roku spółka chce się pozbyć m.in. LOT AMS. We wrześniu 2011 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgodził się na przejęcie przez Agencję Rozwoju Przemysłu kontroli nad LOT AMS. Właścicielem spółki nadal pozostaje LOT. (PAP)
aop/ amac/ jbr/
Komentarze