Przejdź do treści
Źródło artykułu

"WSJ": Opóźnia się rezygnacja USA z rosyjskich silników rakietowych

Kwestie natury technicznej i finansowej zmuszą amerykański resort obrony do polegania na produkowanych przez Rosję silnikach rakietowych co najmniej do połowy następnej dekady, o kilka lat dłużej niż pierwotnie zakładano – pisze wtorkowy „Wall Street Journal”.

Choć w Kongresie USA przedstawiciele zarówno Partii Republikańskiej jak i Partii Demokratycznej domagają się szybkiego wycofania silników rakietowych RD-180 ze względów bezpieczeństwa narodowego, trudniejsze niż wielu kongresmenów oczekiwało okazuje się zapewnienie równie niezawodnego krajowego zamiennika dla tych silników – wskazuje „WSJ”.

Amerykański dziennik pisze, że główny dostawca rakiet dla Pentagonu – United Launch Alliance – prawdopodobnie będzie korzystał z rosyjskich silników rakietowych do 2024 lub 2025 roku. Według innych źródeł zaznajomionych z tymi zagadnieniami United Launch Alliance – joint venture firm Lockheed Martin i Boeing – może wydłużyć ten okres nawet do 2028 roku – dodaje „WSJ”.

United Launch Alliance sprowadza od lat rosyjskie silniki RD-180 i wykorzystuje je jako napęd do swoich rakiet, którymi wynosi na orbitę obiekty, zarówno wojskowe jak i wywiadowcze.

Gazeta pisze, że w związku z tym opóźnieniem nasuwa się pytanie, czy siły zbrojne USA będą musiały używać więcej rosyjskich silników rakietowych, podczas gdy relacje między obu państwami są napięte. Według „WSJ” kwestia ta ma też ważne implikacje dla kosztów i terminarza programów kosmicznych Pentagonu.

Dziennik przypomina, że szef sztabu sił powietrznych USA generał David Goldfein powiedział w tym roku kongresmenom, iż zastąpienie silników RD-180 „tak szybko, jak to możliwe” trzeba zrównoważyć z dwoma innymi pilnymi, a czasem sprzecznymi ze sobą priorytetami: z zachowaniem dostępu do przestrzeni kosmicznej i promowaniem konkurencji między dostawcami usług kosmicznych.

„WSJ” odnotowuje, że firmy United Launch Alliance, Space Exploration Technologies Corp. Elona Muska i Blue Origin LLC założona i kierowana przez szefa Amazon.com Jeffa Bezosa pracują nad własnymi wersjami nowej generacji tańszych, sprawniejszych rakiet, wykorzystujących silniki wyprodukowane w USA. Wynik tego konkurencyjnego wyścigu zależy częściowo od tego, jak szybko United Launch Alliance zdoła odejść od rakiet Atlas V i wykorzystywanych w nich silnikach RD-180.

„Wall Street Journal” podkreśla, że rosyjskie silniki rakietowe są wykorzystywane do umieszczania na orbicie okołoziemskiej większości satelitów łącznościowych i nawigacyjnych sił powietrznych USA. (PAP)

az/ ap/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony