Przejdź do treści
Źródło artykułu

Wrocław: przymusowe lądowanie wojskowego C-17 Globemaster

Z powodu rozszczelnienia się ładunku wewnątrz samolotu wojskowego C-17 Globemaster doszło w środę, niedługo po starcie, do jego ponownego lądowania na wrocławskim lotnisku. Samolot z ładunkiem i siedmioma osobami na pokładzie leciał do Afganistanu. Nikt nie ucierpiał.

Początkowo rzecznik prasowy Państwowej Straży Pożarnej we Wrocławiu Krzysztof Gielsa informował PAP, że doszło do awaryjnego lądowania z powodu wycieku paliwa.

"Na wojskowe lotnisko pojechało 10 jednostek straży pożarnej, ale ostatecznie nie zostały wpuszczone" - mówił Gielsa. Dodał, że najprawdopodobniej to nie wyciek paliwa był powodem lądowania lecz rozszczelnienie się ładunku i wyciek ropy wewnątrz samolotu.

Informację o rozszczelnieniu się ładunku potwierdził PAP mjr Piotr Jaszczuk z biura prasowego Dowództwa Operacyjnego Sił Zbrojnych. Zaznaczył, że samolot lądował ponownie nie z powodu awarii, bo przez cały czas maszyna była sprawna, bez żadnych usterek.

Według Jaszczuka, gdy tylko powierzchnia ładunkowa zostanie ponownie uszczelniona samolot - jak planowano pierwotnie - odleci do Afganistanu.

Jaszczuk nie chciał powiedzieć co przewozi samolot. Przyznał, że na jego pokładzie znajduje się 35-tonowy ładunek i siedem osób z obsługi. Zaznaczył, że w wyniku "lądowania technicznego" nikt nie ucierpiał.

C-17 Globemaster III to ciężki, wojskowy samolot transportowy produkowany przez Boeinga. Maszyny te zakupiło wspólnie 12 krajów NATO i partnerskich. C-17 mierzy ponad 53 metry długości i ma prawie 52 metry rozpiętości, może zabrać maksymalnie 77 ton ładunku, a jego zasięg wynosi – zależnie od ładunku - od ponad 4,4 tys. do ponad 8 tys. km.

Polska przystąpiła do programu ws. wspólnego strategicznego transportu lotniczego SAC (Strategic Airlift Capability) jesienią 2008 r. Porozumienie w sprawie zakupu i utrzymania trzech ciężkich transportowców podpisało 10 państw NATO - Bułgaria, Estonia, Węgry, Litwa, Holandia, Norwegia, Polska, Rumunia, Słowenia i Stany Zjednoczone – oraz dwa kraje partnerskie – Finlandia i Szwecja.

Wspólne samoloty zostały włączone do skrzydła ciężkiego transportu powietrznego (Heavy Airlift Wing) – jednostki NATO stacjonującej w bazie Papa na Węgrzech.

Pierwszy lot na rzecz Polski wspólny Globemaster wykonał w listopadzie 2009 r. W ub. roku Polsce przysługiwało 96 godzin lotu, a w tym roku 150 godzin. Składka na udział w programie na lata 2008-11 wynosi ok. 130 mln zł, dodatkowe koszty – paliwa, obsługi i szkoleń – oszacowano na 25 mln zł rocznie.(PAP)

umw/ pz/ jbr/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony