Przejdź do treści
AW609 firmy Leonardo Helicopters podczas lotów testowych, fot. fl360aero
Źródło artykułu

Pierwszy lot produkcyjnej wersji Leonardo AW609

13 października 2022 r., produkcyjny egzemplarz Leonardo AW609 firmy Leonardo Helicopters wykonał swój pierwszy lot. Statek powietrzny, oznaczony jako AC5, wzbił się w powietrze w lotniska przyzakładowego firmy Leonardo w Filadelfii. Podczas lotu wykonano wstępną ocenę pracy systemów i ogólnej obsługi statku powietrznego.

Wszystkie prototypy AW609 uczestniczą obecnie w ostatnich etapach testów wymaganych do certyfikacji Federalnej Administracji Lotnictwa USA (FAA), a dodatkowe trzy egzemplarze produkcyjne znajdują się na różnych etapach budowy na dedykowanej linii montażu końcowego w Filadelfii.

Na początku tego roku klient startowy AW609 w Stanach Zjednoczonych, firma Bristow Group, wziął udział w locie demonstracyjnym, co stanowiło ważny kamień milowy współpracy Leonardo i Bristow mającej na celu wprowadzenie statku powietrznego do użytku. Ponadto w marcu 2022 r. baza użytkowników AW609 została rozszerzona o nieujawnionego od dawna europejskiego operatora śmigłowców Leonardo, który będzie dążyć do wprowadzenia czterech konstrukcji tego typu do wykonywania szeregu misji transportu pasażerskiego.

Ekipa Leonardo Helicopters przed pierwszym lotem egzemplarza AC5, fot. fl360aero

Ekipa Leonardo Helicopters przed pierwszym lotem egzemplarza AC5, fot. fl360aero

Warto przypomnieć, że w maju 2016 r. podczas prób z dużymi prędkościami doszło do katastrofy drugiego prototypu AW609, ale już dwa miesiące później wznowiono prace rozwojowe i testowe torując drogę do certyfikacji tej konstrukcji.

Jak informuje producent, AW609 posiada zasięg do 1850 km i może wykonywać loty na wysokościach dochodzących do 25 tys. stóp. Może też przewozić do dziewięciu pasażerów w ciśnieniowej kabinie. Do chwili obecnej, podczas testów w USA i we Włoszech, wszystkie egzemplarze modelu AW609 spędziły w powietrzu blisko 1900 godzin.

 

Pierwszy lot produkcyjnej wersji Leonardo AW609

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony