Przejdź do treści
Źródło artykułu

W Ropczycach produkowane będą przekładnie do silników lotniczych

Jeszcze w tym roku rozpocznie się produkcja przekładni do silników lotniczych w zakładzie Aero Gearbox International (AGI) w Ropczycach (Podkarpackie). W czwartek wmurowano kamień węgielny pod budowę fabryki.

Spółka AGI została powołana przez dwa koncerny: producenta silników lotniczych firmę Rolls-Royce i wytwórcę przekładni mocy do samolotów oraz śmigłowców, koncern Safran.

Jak mówił podczas konferencji prasowej wiceprezes AGI i prezes AGI Poland Benoit Broudy, produkcja przekładni rozpocznie się w grudniu br. „Pierwsza przekładnia będzie zrobiona dla Airbusa 376” – dodał.

Podkreślił, że w Ropczycach będą powstawać przekładnie do najnowszej generacji silników lotniczych i zaznaczył, że AGI będzie jedynym dostawcą tego elementów do silników produkowanych przez Rolls-Royce'a. „Z silników tego producenta korzysta niemal 400 linii lotniczych na świecie. W kolejnych latach chcemy rozwijać działalność w Ropczycach i będziemy tu też serwisować przekładnie” – powiedział Broudy.

Dyrektor zarządzający AGI Poland Alan Davies dodał, że pod koniec roku w fabryce pracować będzie ok. 60 osób. Docelowo ma to być ponad 100 osób. „W zakładzie będziemy tworzyć podzespoły do wszystkich cywilnych silników lotniczych Rolls-Royce'a nowej generacji. Budowa zakładu w Ropczycach ma wielkie znaczenie zarówno dla nas, jak i Podkarpacia” – przekonywał Davies.

Obecnie wciąż trwa proces rekrutacji, szansę na pracę mają przede wszystkim inżynierowie, chemicy i metalurdzy.

Prezes zarządu AGI Etienne Boisseau, wymieniając powody ulokowania fabryki na Podkarpaciu podkreślił, że działa tu Dolina Lotnicza, jest więc dobrze rozwinięty przemysł lotniczy. „Nie ma zatem problemów z podwykonawcami, z kadrą, poza tym w położonym niedaleko od Ropczyc Sędziszowie Małopolskim swoją fabrykę ma – należąca do grupy Safran Hispano-Suiza. Nie bez znaczenia było też wsparcie polskiego rządu” – powiedział.

Fabryka będzie miała ok. 12 tys. m kw powierzchni. Koszt jest powstania to ponad 200 mln zł. Dokładna kwota objęta jest tajemnicą handlową.

Układy przeniesienia napędu (tzw. przekładnie), czasami określane jako skrzynie napędu, są kluczowym elementem silnika z napędem turbinowym umożliwiającym wykorzystanie jego mocy do napędzania takich systemów i urządzeń jak pompy paliwowe i hydrauliczne czy też generatory prądu. Układ przeniesienia napędu przeznaczony dla nowego silnika Trent 7000 będzie jednym z pierwszych produktów Aero Gearbox International.

Rolls-Royce jest jednym z głównych producentów silników na świecie. Produkuje zarówno silniki do samolotów cywilnych jak i wojskowych. W Polsce ma kilka oddziałów m.in. w Gdyni i Krakowie.

Grupa Safran, właściciel m.in. Hispano-Suiza Polska, skupia wiodące firmy przemysłu lotniczego i kosmicznego na świecie.

Polski zakład funkcjonuje w Sędziszowie Małopolskim od 2001 r., specjalizuje się w obróbce i montażu zaawansowanych technologicznie komponentów i modułów do silników stosowanych m.in. w samolotach Airbus i Boeing. W zakładzie powstaje również ponad 400 rodzajów komponentów do gondoli silnikowych. (PAP)

huk/ pz/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony