W Gliwicach oddano zmodernizowaną płytę lotniska z nową drogą startową
Obiekt dzięki modernizacji i rozbudowie zyskał status lotniska publicznego niepodlegającego certyfikacji – daje to możliwość wykorzystywania go m.in. dla lotów biznesowych, sportowych oraz małego ruchu towarowego.
Obok utwardzonej drogi startowej o długości 920 m, którą w przyszłości można wydłużyć do 1,3 km, drogi kołowania i płyty postojowej, powstała towarzysząca infrastruktura: parkingi, drogi dojazdowe i biegnącą dookoła lotniska ścieżka rowerowa.
Prace na lotnisku, mającym wcześniej charakter sportowy, rozpoczęły się jesienią 2018 r. Rozbudowa o wartości 27,9 mln zł została sfinansowana przez miasto, a zrealizowana przez miejską spółkę - Górnośląską Agencję Przedsiębiorczości i Rozwoju (GAPR); pod kątem tego przedsięwzięcia samorząd podwyższył kapitał zakładowy tej spółki.
Wcześniej GAPR otrzymała też aportem miejskie grunty o powierzchni ok. 42 ha, wchodzące w skład lotniska (kupione od Aeroklubu Gliwickiego), a przeznaczone na jego rozbudowę.
„Plany wokół lotniska już zaczynają się realizować. Pas startowy powstał. Zachęcam do dalszej współpracy, aby jak najszybciej otoczenie lotniska się zmieniało, aby pas startowy był jak najintensywniej wykorzystywany” - mówił podczas uroczystości cytowany w informacji miasta jego prezydent Adam Neumann.
Atutem lotniska jest duża koncentracja w okolicy specjalistycznych usług dla małych samolotów i bliskość centrum Nowe Gliwice, gdzie działają firmy sektora nowych technologii. Gliwice są też dobrze skomunikowane - znajduje się tu m.in. węzeł autostrad A1 i A4, a nieco dalej także Drogowej Trasy Średnicowej, przebiegającej przez miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) do Katowic.
W pobliżu modernizowanego portu mogą ulokować się podmioty związane z lotnictwem - nabywców znalazły już nieruchomości inwestycyjne w północno-wschodniej części obiektu. Po południowej stronie nowej drogi startowej GAPR dysponuje kolejnymi gruntami, które w przyszłości – jako kolejne tereny inwestycyjne - będą przylegały do południowej obwodnicy miasta.
W czwartek gliwicki samorząd przypomniał m.in., że GAPR jest głównym udziałowcem Śląskiego Centrum Naukowo-Technologicznego Przemysłu Lotniczego – ośrodka, zajmującego się wytwarzaniem i badaniem kompozytowych elementów konstrukcyjnych.
Właściciel drugiej części gliwickiego lotniska, Aeroklub Gliwicki, współpracuje w zakresie praktycznej edukacji lotniczej z politechnicznym Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej i z gliwickim Zespołem Szkół Samochodowych. W efekcie przy lotnisku działa Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego Politechniki Śląskiej (ATO), oferujący zintegrowane szkolenie lotnicze w zakresie licencji ATPL(A).
Jako inwestor zastępczy GARP zajęła się m.in. wyłonieniem wykonawców robót i dostaw dla dofinansowanego z Unii Europejskiej projektu Aeroklubu Gliwickiego, zakładającego rozbudowę i przebudowę dawnych warsztatów lotniczych na cele Gliwickiego Centrum Edukacji Lotniczej. Centrum powstaje na lotnisku już od kilku miesięcy, w dużym i małym hangarze; znajdzie się w nim m.in. muzeum lotnictwa wraz z wystawą modelarską.
Lotnisko w Gliwicach ma ponad 100 lat - zaczęło działać w 1916 r. Ówczesne niemieckie władze widziały jego rolę jako głównego portu lotniczego Górnego Śląska. Od 1925 r. działała na nim stacja meteo, na wyposażeniu był też samolot meteorologiczny. W 1927 r. uruchomiono regularne loty do Wiednia, Warszawy, Gdańska i Lipska.(PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ je/
Komentarze