Przejdź do treści
Źródło artykułu

ULC zatwierdził opłaty lotniskowe dla lotniska w Modlinie

Urząd Lotnictwa Cywilnego zatwierdził opłaty lotniskowe dla lotniska w podwarszawskim Modlinie. Był to ostatni etap postępowania Urzędu wobec portu. Pozwolenie na użytkowanie lotniska wydał też mazowiecki wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego.

Opłaty lotniskowe to kwoty, jakie lotnisko pobiera od linii lotniczych. ULC zezwolił, aby port w Modlinie pobierał opłaty m.in. za udostępnienie infrastruktury lotniskowej, obsługę pasażerów, ładunków, bagażu, lotów samolotów, dostarczenie cateringu.

ULC jednocześnie w piątek wydał zezwolenie dla firmy GTL LOT Usługi Lotniskowe na wykonywanie usług obsługi naziemnej w porcie. W środę lotnisko w Modlinie otrzymało od Urzędu certyfikat lotniska użytku publicznego oraz zezwolenia na zarządzanie lotniskiem użytku publicznego. W czwartek wpisano je do Rejestru Lotnisk.

W piątek mazowiecki wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego Jaromir Grabowski wydał pozwolenie na użytkowanie Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa – Modlin. Oznacza to, że lotnisko w Modlinie może już przyjmować samoloty rejsowe.

W niedzielę odbędzie się oficjalna inauguracja działalności Portu Lotniczego Warszawa - Modlin. Tego dnia po godz. 17 ma wylądować w porcie pierwszy samolot z pasażerami z Budapesztu, węgierskiej linii Wizz Air. Następnie zabierze on pierwszych odprawionych tam pasażerów w trasę powrotną. Wizz Air wcześniej zapowiadał, że będzie latał z Modlina od 18 lipca.

Irlandzka linia Ryanair pierwszy rejs z podróżnymi z Modlina odbędzie 16 lipca br.

Lotnisko to może przyjmować wszystkie samoloty z kodu C, czyli takie jak Airbus A320 lub Boeing 737, a także mniejsze. Droga startowa ma 2500 m długości i 60 m szerokości i jest po gruntownej modernizacji. Remont przeszły także dwie drogi kołowania oraz płyty postojowe.

Terminal pasażerski został zaprojektowany przez biuro APA Kuryłowicz & Associates. Obiekt ma ponad 12 tys. m kw. powierzchni. Podzielony jest na dwie strefy: odlotów i przylotów. W porcie będzie 21 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, a także kontrola bezpieczeństwa, strefa komercyjna i 4 bramki. Po lewej stronie terminalu jest hala przylotów z taśmami odbioru bagażu i kontrolą celną. Terminal będzie mógł obsłużyć ok. 2 mln pasażerów rocznie.

Na trasie Modlin – Warszawa podróżni mają dziennie do dyspozycji 42 połączenia kolejowe - 14 lotniskowych, oznaczonych piktogramem samolotu, oraz 28 pociągów kursujących przez Modlin na linii w kierunku do Działdowa. Spośród 14 pociągów lotniskowych 11 łączy lotnisko w Modlinie z Lotniskiem Chopina, a pozostałe trzy kursują na trasie Modlin – Warszawa Zachodnia.

Pierwszy pociąg lotniskowy ze stacji Modlin odjeżdża o godz. 3:30; ostatni - kwadrans po północy. Z Warszawy (z Dworca Warszawa Centralna) do stacji Modlin pierwszy pociąg wyrusza o godz. 2:30, ostatni (z Dworca Warszawa Gdańska) o godz. 1:00.

Pomiędzy stacją kolejową Modlin a terminalem lotniska od 16 lipca co 20 minut będą kursowały specjalne autobusy lotniskowe w barwach Kolei Mazowieckich. Mogą pomieścić do 70 pasażerów, są klimatyzowane i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przejazd pociągiem na stację Modlin ze stacji Warszawa Centralna trwa średnio 44 minuty. Autobusy pokonują trasę stacja Modlin – terminal lotniska w niecałe 10 minut.

Koszt całej inwestycji związanej z uruchomieniem Portu Lotniczego Warszawa-Modlin to ok. 370 mln zł netto.

Lotniskiem zarządza spółka Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin. Jej udziałowcami są: Agencja Mienia Wojskowego, województwo mazowieckie, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze oraz miasto Nowy Dwór Mazowiecki.(PAP)

aop/ mki/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony