Terminal w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy zostanie rozbudowany

Terminal pasażerski w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku zostanie rozbudowany. Jego powierzchnia, licząca dotychczas 53 tysiące m kw., powiększy się do niemal 70 tys. m kw. Inwestycja wiąże się z rosnącym ruchem: w ub.r. lotnisko obsłużyło niemal 5 mln pasażerów.

O planach rozbudowy terminalu władze gdańskiego Portu Lotniczego poinformowały na konferencji prasowej zorganizowanej w czwartek.

Prezes Portu Tomasz Kloskowski wyjaśnił, że inwestycja ma związek ze „stale i konsekwentnie rosnącym poziom ruchu pasażerskiego w Gdańsku”. „Bardzo nas to cieszy, ale stawia też przed nami nowe wyzwania” – powiedział Kloskowski. Przypomniał, że w minionym roku lotnisko obsłużyło niemal pięć milionów pasażerów, a liczba operacji (startów i lądowań) wyniosła 46,5 tys.

Prezes wyjaśnił, że z szacunków Portu wynika, iż w 2019 r. liczba obsłużonych pasażerów przekroczy pięć milionów, planowanych jest około 48,5 operacji. Kloskowski podkreślił, że szacunki mówią, iż w kolejnych latach liczby te nadal będą rosły. Firma przewiduje, że w 2025 roku będzie miała ponad 6,6 miliona podróżnych, a 10 lat później - 9,5 miliona.

Prezes zaznaczył, że wprawdzie dotychczas użytkowany terminal przewiduje obsługę około 7 mln pasażerów rocznie, ale już dziś port musi przygotować się na ewentualne zwiększenie tej przepustowości. Dodał, że rozbudowa pozwoli zwiększyć roczną przepustowość do około 9 mln pasażerów rocznie.

Kloskowski zaznaczył, że rozbudowa terminala pozwoli też już w najbliższych latach (zakończenie inwestycji planowane jest na 2021 rok) poprawić jakość obsługi pasażerów. Po rozbudowie w terminalu zwiększy się bowiem liczba punktów kontroli bezpieczeństwa, punktów kontroli granicznej oraz karuzel do wydawania bagażu.

Prezes przypomniał, że dziś kontrola bezpieczeństwa w gdańskim porcie odbywa się na 11 liniach. „W momentach wzmożonego ruchu tworzą się kolejki. Zdarza się, że ludzie stoją po kilkanaście, a czasem i 25 minut” – powiedział Kloskowski, dodając, że infrastruktura lotniskowa powinna zostać rozbudowana tak, by lotnisko lepiej radziło sobie z dużymi falami podróżnych.

Kloskowski poinformował, że po rozbudowie terminalu liczba linii kontroli bezpieczeństwa zwiększy się z 11 do 18, z 6 do 10 zwiększy się z kolei liczba punktów odprawy paszportowej przy odlotach, a z 8 do 12 przy przylotach. Przybędzie też gate’ów odlotowych (zamiast 20 będzie ich 30) oraz karuzel odbioru bagażu (zamiast 5 będzie ich 9).

Dzięki inwestycji Port Lotniczy zyska 16 tysięcy metrów kwadratowych nowej powierzchni.

Nowy pirs będzie miał 180 m długości. Od strony płyty lotniskowej zaprojektowano 4 zewnętrzne klatki schodowe, umożliwiające dostęp do rękawów pasażerskich.

Kloskowski poinformował, że w najbliższych dniach ogłoszony zostanie przetarg na prace budowlane związane z rozbudową. Wartość inwestycji szacowana jest na ponad 100 mln zł. Dodał, że rozbudowa zostanie sfinansowana ze środków własnych Portu oraz z obligacji, które firma ta wyemituje przy współpracy z bankiem PEKAO S.A.

Władze Portu liczą, że w czerwcu br. uda się wyłonić wykonawcę robót, a same prace budowlane ruszą jesienią. Jeśli ten harmonogram zostanie zrealizowany, to nowa część terminalu mogłaby zostać oddana do użytku na przełomie października i listopada 2021 roku.

Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy w 2017 r. obsłużył ponad 4,6 mln pasażerów, czyli o 15 proc. więcej niż rok wcześniej. W 2018 roku w gdańskim porcie odprawiono 4 mln 980 tys. 647 osób czyli o 8 proc. więcej niż w 2017 r.

Dziś port oferuje regularne połączenia lotnicze do około 70 destynacji.

Port Lotniczy Gdańsk Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością została zawiązana 30 kwietnia 1993 roku. Największymi udziałowcami spółki są: Gdańsk, samorząd województwa pomorskiego i Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" oraz Gdynia i Sopot.(PAP)

autor: Anna Kisicka

aks/ je/

Źródło: PAP
comments powered by Disqus