Przejdź do treści
Źródło artykułu

Spółka z grupy JSW przygotowała system do koordynacji lotów dronów

Spółka Hawk-e z grupy kapitałowej Jastrzębskiej Spółki Węglowej przygotowała system teleinformatyczny do koordynacji lotów dronów. Przetestowane już rozwiązanie rozwija w kraju Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

Chodzi o system PansaUTM, pozwalający m.in. na szybką, cyfrową, niewerbalną komunikację pomiędzy kontrolerami ruchu lotniczego a operatorami dronów. Jak informowała 2 marca br. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP), system pomyślnie przeszedł proces akredytacyjny nadzorowany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego i został już uruchomiony w strefach kontrolowanych lotnisk w Poznaniu, Bydgoszczy i w Modlinie.

We wtorkowej informacji prasowej JSW zaznaczono, że projekt spółki celowej Hawk-e, należącej do JSW Innowacje, pokonał międzynarodową konkurencję. "Zyskaliśmy przewagę na rynku systemów autonomicznych i zostaliśmy jego liderem" - oceniła cytowana w informacji prezes Hawk-e Agnieszka Hankus-Kubica.

"Nasz projekt rozwijaliśmy z myślą o dywersyfikacji przychodów grupy kapitałowej JSW" - zapewniła prezes. "System można wdrażać w innych krajach, można też rozbudowywać go o inne elementy. Widzimy w tym przyszłość, bo innowacyjne firmy z całego świata inwestują w drony. My zapewniamy środowisko do zarządzania ich ruchem" - wyjaśniła.

Zgodnie z informacją JSW system PansaUTM powered by Hawk-e DroneRadar w uproszczeniu umożliwia zarządzanie ruchem dronów przez operatora za pośrednictwem systemu sterującego z pierwszeństwem przelotu załogowych statków powietrznych. System zapewnia m.in. komunikację między kontrolerem ruchu lotniczego w wieży a operatorem drona. Operator może szybko sprawdzić możliwości lotu, złożyć plan lotu i uzyskać zgodę na lot.

Jak informowała wcześniej PAŻP, kontrolerom ruchu lotniczego PansaUTM zapewnia informację o planowanych w okolicy lotnisk przelotach bezzałogowych statków powietrznych, a także możliwość wydawania zgód na takie loty, podobnie jak ma to miejsce w lotnictwie załogowym.

Według zapowiedzi PAŻP po uruchomieniu PansaUTM w strefach kontrolowanych lotnisk w Poznaniu, Bydgoszczy oraz w Modlinie, do końca marca br. planowane jest dołączenie następnych lokalizacji (kolejne wieże kontroli lotnisk oraz sektory Służby Informacji Powietrznej - FIS). Zakończenie całego procesu implementacji systemu jest planowane w II kwartale br.

Cytowany w komunikacie PAŻP z 2 marca br. wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała wskazał, że chodzi o pierwsze w Europie operacyjne uruchomienie systemu, który umożliwia bezpieczną integrację lotnictwa bezzałogowego z załogowym.

JSW zapewniła we wtorek, że system Hawk-e jest zgodny z najnowszymi przepisami wydanymi przez Ministerstwo Infrastruktury oraz z przepisami unijnymi, które będą obowiązywać w tym zakresie od lipca 2020 r.

JSW podała też, że Hawk-e zajmie się wdrożeniem projektu, zakładającego automatyczne loty pomiarowe na rzecz zakładów spółki, służące m.in. pomiarom ilości węgla na składowiskach.

Według informacji PAŻP PansaUTM to koncepcja cyfrowej koordynacji lotów bezzałogowych statków powietrznych i zarządzania wnioskami oraz zgodami na loty w polskiej przestrzeni powietrznej, na którą składają się autorskie rozwiązania operacyjne Agencji oraz część systemowa dostarczana przez partnera technologicznego Hawk-e, zintegrowana z najbardziej popularną wśród operatorów dronów w Polsce aplikacją DroneRadar. (PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ pad/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony