Śląskie: Metropolia pyta o funkcjonowanie autobusów na lotnisko
Uruchomienie nowych linii lotniskowych poprzedziło planowane od początku stycznia 2019 r. przejęcie przez - zrzeszającą 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego - Metropolię od dotychczasowych organizatorów całej komunikacji miejskiej.
"Nawet najgłębsze analizy nie mogą się równać z praktycznym doświadczeniem, jakie posiadają osoby podróżujące często komunikacją miejską i naszymi nowymi liniami lotniskowymi. Stąd decyzja, aby zaprosić podróżnych do konsultacji i sprawić, aby oni również mieli wpływ na sposób kursowania linii lotniskowych" - powiedział cytowany w piątkowej informacji GZM przewodniczący jej zarządu Kazimierz Karolczak.
Jak wyjaśniają przedstawiciele Metropolii, choć przystanki linii lotniskowych umieszczono w łatwo dostępnych miejscach, a jednocześnie tak, aby podróżni mogli jak najszybciej dotrzeć na lotnisko, GZM chce być otwarta na opinie pasażerów, które pomogłyby usprawnić funkcjonowanie tych połączeń.
"Dlatego też wszystkie osoby, które pragną zaproponować zmiany dotyczące czasu kursowania autobusów na lotnisko, mogą to zrobić w dniach 16-30 listopada 2018 r. Po dokonaniu szczegółowej analizy zgłoszonych uwag, rozkłady jazdy zostaną opracowane i zmodyfikowane z uwzględnieniem merytorycznie uzasadnionych zmian. Nowe rozkłady jazdy Metropolia planuje wprowadzić na początku 2019 r." - podano w piątkowej informacji.
Zbiegnie się to z przejęciem przez GZM funkcji operatora całości komunikacji miejskiej. W ramach poprzedzających to przygotowań od stycznia br. na terenie Metropolii obowiązują już m.in. wspólny cennik biletów jednorazowych komunikacji miejskiej (w miejsce taryf trzech dotychczasowych organizatorów) i bezpłatne przejazdy do 16. roku życia. Od kwietnia br. zaczął obowiązywać wspólny cennik biletów okresowych.
Samodzielne uruchomienie w 2018 r. komunikacji autobusowej do Katowice Airport przedstawiciele GZM zapowiadali jeszcze w ub. roku.
Przetarg na operatora czterech linii lotniskowych przeprowadził na mocy zawartego przez Metropolię porozumienia jeden z obecnych operatorów, KZK GOP. Zwyciężyło konsorcjum spółek Kłosok, Pawelec, A21, PKS Południe, które docelowo ma zapewniać obsługę ekspresowych linii 15 nowymi wozami, m.in. tureckimi autobusami BMC Procity 12.
Umowę z konsorcjum, na 38 miesięcy, podpisano 19 października br. Autobusy wyjechały na trasy 13 listopada. Koszt funkcjonowania linii wyniesie w tym roku ok. 2 mln zł, natomiast w 2019 r. - ok. 10 mln zł (z budżetu GZM).
Trasy ekspresowych połączeń to AP1: Gliwice Plac Piastów - Zabrze Multikino - Bytom Karb - Piekary Śląskie Szarlej Kaufland - Pyrzowice Port Lotniczy (czas przejazdu: 64-76 min), AP2: Katowice Dworzec - Katowice Sokolska - Katowice Strefa Kultury - Sosnowiec Dworzec PKP - Będzin Stadion - Pyrzowice Port Lotniczy (54-65 min) oraz AP3: Katowice Dworzec - Pyrzowice Port Lotniczy (45-50 min).
W przypadku linii tyskiej AP4 (Tychy Dworzec PKP - Katowice Giszowiec Osiedle - Katowice Dworzec; 31-32 min) jest ona uzupełnieniem kolei. W ciągu dnia wykorzystuje szybkie połączenie kolejowe tych miast, z przesiadką na dworcu w Katowicach, skąd autobusy AP2/AP3 odjeżdżają co pół godziny. Nocą, gdy pociągi nie będą kursują, w trasę z Tychów wyjeżdżają autobusy.
Pod kątem uruchomienia linii lotniskowych zarząd Metropolii pod koniec września br. wprowadził zmiany w "zintegrowanym systemie taryfowo-biletowym obowiązującym w granicach GZM". Przejazdy liniami ekspresowymi na lotnisko są możliwe na podstawie biletów dobowych (normalnych i ulgowych za 14 zł i 7 zł) oraz długookresowych biletów: 30-dniowego i 90-dniowego - z oznaczeniem SC/ATT Lotnisko.
Opinie i sugestie nt. funkcjonowania linii lotniskowych można wysyłać na adres: jedziemy@metropoliagzm.pl, albo też przesyłać pocztą tradycyjną lub przynosić osobiście do siedziby GZM w Katowicach. (PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ drag/
Komentarze