Przejdź do treści
Źródło artykułu

Porozumienie PAŻP, ULC i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii ws. dronów

Jeden z europejskich obszarów rozwoju i testowania technologii dronowych powstanie na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Porozumienie w tej sprawie podpisali w środę w Katowicach szefowie Urzędu Lotnictwa Cywilnego i Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i GZM

Porozumienie przewiduje powołanie Centralnoeuropejskiego Demonstratora Dronów (CEDD). Jak wyjaśnił podczas środowej uroczystości prezes ULC Piotr Samson, to ważny element włączenia się Polski w europejską inicjatywę tworzenia sieci „demonstratorów dronowych”.

„Przedsięwzięcie polega, aby na określonym obszarze geograficznym stworzyć centrum testowe do wszystkich systemów i aplikacji dronowych. Na dziś mamy wiele systemów polskich, wiele ciekawych firm startupowych, które działają w tej branży. Natomiast one są w dużej mierze rozproszone, jeżeli chodzi o obszar działania” - zastrzegł Samson.

„Idea europejskiego systemu demonstratorów polega na tym, że definiowane są poszczególne kraje i określone miejsca geograficzne, gdzie na określonym terenie sprawdzane i testowane są wszystkie systemy i aplikacje dronowe. Po dokładnej i długiej analizie, którą przeprowadziliśmy w ramach programu Żwirko i Wigura zdecydowaliśmy, że optymalnym miejscem, jeśli chodzi o Polskę i nasz region jest obszar Górnego Śląska” - zaznaczył prezes ULC.

Jak wyjaśnił, powodem jest zarówno umiejscowienie tam wielu biznesów związanych z dronami, jak i unikalne położenie geograficzne. „Mamy szereg miast, pomiędzy którymi możemy już rozpoczynać transport dronami; (ważne jest - PAP) też zróżnicowanie terenu: mamy miasta, lasy, pola, zakłady przemysłowe, co jest dla nas bardzo ciekawe” - podkreślił.

„Ta inicjatywa ma być naszym wkładem – chcemy być bardzo aktywnym liderem w pracach europejskich nad wszystkimi systemami związanymi z ruchem bezzałogowym – z dronami” - zadeklarował Samson.

Prezes PAŻP przyznał, że rozwój rynku bezzałogowych statków powietrznych jest dla Agencji – odpowiedzialnej za zapewnienie najwyższego poziomu bezpieczeństwa w polskiej przestrzeni powietrznej - „ogromnym wyzwaniem”. „W szczególności wyzwaniem jest połączenie tego świata lotnictwa bezzałogowego oraz lotnictwa załogowego komercyjnego” - uściślił.

„Dynamika tej części rynku transportu lotniczego jest ogromna. Jedna z amerykańskich firm zapowiedziała, że w 2023 r. wykona pierwsze loty bezzałogowymi statkami powietrznymi z pasażerami na pokładzie na krótkich dystansach – właśnie w takich miejscach, jak Metropolia, czyli w skupiskach ludzkich” - zaznaczył Janiszewski.

Jak powtórzył, to wyzwanie dla PAŻP, aby stworzyć systemy, które zintegrują oba rodzaje lotnictwa. „Jednocześnie to możliwość dopuszczenia przedstawicieli miast, gmin, do systemu, dzięki któremu będzie można zarządzać elementami przestrzeni powietrznej. (…) Wierzę, że już za pięć lat będzie nas czekała niesamowita rewolucja techniczna, w której będziemy musieli połączyć te dwa światy” - ocenił.

„To możliwość przede wszystkim dla naszego regionu, gdzie Centralnoeuropejski Demonstrator Dronów, czyli taki poligon, pozwoli na integrację i stworzenie inkubatora gospodarczego i innowacyjnego w zakresie bezzałogowych statków powietrznych” - dodał Janiszewski.

Przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Kazimierz Karolczak zwrócił uwagę na innowacyjny i biznesowy potencjał regionu. „Z dronami jesteśmy już zaznajomieni na co dzień. Nasze uczelnie mają znakomitych naukowców, mamy firmy, które już produkują drony lub wymyślają usługi oparte na platformach latających” - mówił.

„Zastosowań dronów są tysiące, także mam nadzieję, że dzięki umiejscowieniu tego projektu badawczo-rozwojowego właśnie w Metropolii to posłuży rozwojowi tego biznesu i stworzenia prężnej gałęzi gospodarki, na co liczymy. Zachęcamy wszystkich tych, którzy chcą przyłączyć się do tej rewolucji” - podkreślił Karolczak.

Wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild, który – jak mówili prezesi PAŻP i ULC - objął patronatem program Żwirko i Wigura, przyrównał podpisanie porozumienia do uruchamiania telefonii komórkowej w latach 90. ub. wieku. „Cieszę się, że w ten sposób realizowany jest jeden z projektów flagowych Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju” - podkreślił.

Jak wynika z informacji PAŻP, CEDD ma być miejscem, w którym podmioty skupione wokół technologii bezzałogowych i autonomicznych – od dostawców i integratorów, przez klientów, instytucje naukowe, samorządy i administrację publiczną, na instytucjach finansowych i inwestorach kończąc – będą mogły testować warunki dla przyszłej współpracy i praktycznych zastosowań w ramach tworzącego się nowego rynku.

CEDD ma być też pierwszą w Polsce platformą wymiany wiedzy oraz wsparcia dla pozyskiwania i rozwoju rozwiązań technologicznych, a także płaszczyzną komunikacji i współpracy różnych interesariuszy. Zaangażowanie ULC i PAŻP zapewni bezpieczeństwo prawne i operacyjne działań oraz współpracę z rynkiem, aby eliminować bariery dla zastosowanych rozwiązań.

Według PAŻP pierwszymi partnerami inicjatywy są Polski Fundusz Rozwoju, Grupa JSW wraz ze spółką Hawk-e i DroneRadar oraz Instytut Lotnictwa. Zainteresowanie działaniami w ramach CEDD wyrażają też przedstawiciele Politechniki Śląskiej oraz Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, które zarządza lotniskiem Katowice.(PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ skr/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony