PLL LOT podpisał umowę z instytucjami finansowymi na zakup Dreamlinera
Amerykańska agencja ubezpieczeń kredytów eksportowych - Export Import Bank of the United States ("US Ex-Im Bank") udzieli gwarancji dotyczących zakupu samolotu Boeing 787 Dreamliner, a Apple Bank for Savings z siedzibą w Nowym Jorku sfinansuje zakup maszyny. Umowę w tej sprawie podpisano w poniedziałek w ambasadzie Rzeczpospolitej Polskiej w Waszyngtonie.
Amerykańska agencja zgodziła się pod koniec października na udzielenie gwarancji na 5 nowych Dreamlinerów dla LOT. Spółka poinformowała, że kolejne umowy na finansowania kupna pozostałych maszyn będą podpisywane zgodnie z terminami ich dostaw.
"LOT został obdarzony zaufaniem oraz poparciem US Ex-Im Bank w zakresie finansowania Boeingów 787" - powiedział cytowany w komunikacie spółki prezes PLL LOT Marcin Piróg. Dodał, że uzgodniono preferencyjne warunki gwarancyjne.
Jak przekazał cytowany w komunikacie wiceprezes ds. ekonomiczno-finansowych PLL LOT Zbigniew Mazur, Apple Bank for Savings zaoferował spółce "bardzo elastyczne warunki finansowania dla różnych scenariuszy strategicznych".
Cena katalogowa jednej maszyny B787 to ok. 206 mln dol. Według resortu skarbu, LOT wpłacił 70 mln dolarów zaliczki na rzecz The Boeing Company. Wiceminister skarbu Rafał Baniak mówił PAP w październiku, że "w negocjacjach wzięto pod uwagę m.in. opóźnienia w dostawach samolotów dla przewoźnika. Również formuła finansowania przez Ex-Im Bank jest bardzo korzystna" - ocenił.
Drugi egzemplarz 787 LOT ma otrzymać na początku stycznia 2013 r., trzeci w końcu stycznia, czwarty na początku lutego, a piąty z początkiem marca. Kolejne trzy samoloty mają być dostarczone w latach 2014-2015. W sumie LOT ma otrzymać 8 maszyn tego typu. Będzie pierwszą europejską linią, która we flocie będzie miała Dreamlinery.
Przewoźnik czeka na te maszyny od 2008 r. Dzięki nim będzie mógł uruchomić nowe połączenia m.in. do Azji. Wymiana floty i nowe kierunki mają poprawić dochodowość oraz płynność spółki.
W swój pierwszy rejs Dreamliner z pasażerami poleci 14 grudnia z Warszawy do Pragi, następnie przez miesiąc będzie podróżował do ośmiu miast w Europie - oprócz Pragi, także do Wiednia, Monachium, Frankfurtu, Hanoweru, Kijowa, Budapesztu oraz Brukseli.
W pierwszą podróż za Atlantyk Dreamliner poleci 16 stycznia 2013 r. do Chicago, następnie 1 lutego odbędzie rejs do Toronto, 3 lutego pasażerowie polecą nową maszyną do Nowego Jorku, a 3 marca Boeing 787 LOT-u uda się do Pekinu.
W zamówionych przez PLL LOT samolotach będą trzy klasy pasażerskie: biznes z 18 fotelami rozkładanymi do pozycji leżącej, klasa premium economy mieszcząca 21 foteli oraz klasa ekonomiczna z 213 miejscami.
Boeing 787 Dreamliner, zbudowany głównie z materiałów kompozytowych, jest pierwszym samolotem średniego rozmiaru, który może latać na dalekich trasach. Zasięg maszyny wynosi od 14,2 tys. km do 15,2 tys. km; można nią polecieć bezpośrednio np. z Warszawy do Nowego Jorku czy Pekinu. Samolot tego typu będzie mógł przewieźć od 210 do 330 pasażerów. Maszyna zużywa 20 proc. mniej paliwa niż inne samoloty podobnych rozmiarów. Rozpiętość skrzydeł B787 to 60 metrów, a długość maszyny wynosi 57 m.
Pierwszą linią lotniczą, która otrzymała B787, była japońska linia All Nippon Airways (ANA). Pod koniec października ub.r. Dreamliner odbył pierwszy lot komercyjny z Tokio do Hongkongu; trwał on 4 godz. i 8 minut. (PAP)
aop/ je/
Komentarze